Kommunstyrelsen i Västervik gav sitt godkännande till formuleringarna i det gemensamma dokumentet vid ett möte veckan innan jul.
"I dag är restiden något längre än vad som uppnås med en bilresa", skriver man och konstaterar att tågets stora fördel, kortare restid än med bil, gått förlorad. I brevet skriver de att det kommer att krävas stora resurser från både stat, regionerna och kommunerna för att vända utvecklingen.
– Det som är roligt med det här är att vi kan visa att vi är eniga, inte bara med regionen, utan också med Åtvidaberg. Det känns bra att vi har med någon del av Östergötland, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).
Ett problem i lobbyarbetet för en upprustad järnväg mellan Västervik och Linköping har varit att intresset varit svalare på östgötasidan. Fortfarande är det så att medan Region Kalmar län undertecknat dokumentet så har det inte undertecknats av Region Östergötland. Dan Nilsson säger att det är en brist.
Hade det varit omöjligt att få med dem på skrivelsen?
– Inget är omöjligt, men i nuläget är det en stor utmaning få med hela regionen.
Istället trycker han på att samtalsklimatet mellan Åtvidaberg och Västervik är bra.
Vilken betydelse har en sådan här avsiktsförklaring?
– Det är ett sätt att visa, utan att gå in på detaljer och siffror, att visa att vi är beredda att gå in och hjälpa till vid en upprustning, säger Dan Nilsson.
Det är statliga Trafikverket som har ansvaret för investeringar och underhåll av järnvägen.