Västervik blir en av sju torskhamnar

14 nya arbetstillfällen kan skapas när kontrollen av tjuvfisket skärps i Östersjön.

Västervik2005-02-05 00:25
I.dag finns det över 100 hamnar för yrkesfiskare att gå i land på på svenska ostkusten. Nu vill Kustbevakningen och Fiskeriverket minska antalet landningshamnar för fiskefartyg med över 750 kilo torsk ? till sju hamnar. Västervik är en av de föreslagna hamnarna.
?.Västervik har ett bra geografiskt läge, där sker redan många landningar och där finns en befintlig kustbevakningsstation, säger Jannie Allard, fiskerihandläggare på kustbevakningen i Karlskrona.

Bakgrunden till förslaget som överlämnats till försvarsdepartementet är att man vill skärpa kontrollen av torkfisket i Östersjön.
?.Vi vill öka möjligheten att komma åt svartfisket i Östersjön, säger Marie Ingerup, chef på Fiskeriverkets avdelning för fiskerikontroll.

Är tjuvfiske i Östersjön ett stort problem i.dag?
?.Det finns så många olika uppgifter på det. Genom att dra ner på antalet hamnar så hoppas vi på bättre kontroll.

Förslaget innebär att alla fiskefartyg med mer än 300 kilo Östersjötorsk ska anmäla sin landning i förväg till Kustbevakningen.
?.20 procent av alla båtar med en last över 750 kilo torsk ska sedan vägas av en närvarande kontrollant, berättar Jennie Allard.
Det här skulle innebära en fördubbling av antalet fiskekontroller. 2004 genomfördes cirka 354 torskkontroller via stickprov. De nya fiskekontrollerna skulle medföra extra resurser för Kustbevakningen
?.Uppskattningsvis skulle vi behöva anställa 14 personer, säger Jannie Allard.

De ?nya personerna? skulle, enligt Allard, få utbildning i själva vägningsprocessen. Dessa personer föreslås vara stationerade i Västervik och i Karlskrona.
?.Den här gruppen kommer att vara rörlig och få åka mellan hamnarna, säger Jennie Allard.
Den årliga kostnaden för de extra torskkontrollerna skulle, enligt Kustbevakningens beräkningar, uppgå till drygt sju miljoner kronor.

Anledningen att Kutbevakningen kommit med det här förslaget i samråd med Fiskeriverket är en ny EU-förordning som trädde i kraft vid årsskiftet. Sveriges EU-anslutning har medfört nya och högre krav på fiskerikontroll. Tillsammans ska medlemsländerna värna om den biologiska resursen och om en livskraftig fiskerinäring.
?.Det är nu upp till alla medlemsstater att ta ställning till det här, säger Jennie Allard.

Förutom Västervik har Kustbevakningen och Fiskeriverket föreslagit dessa hamnar som landningsplatser på ost- och sydkusten: Ronehamn, Kårehamn, Sturkö, Saltö, Norgersund, Simrishamn och eventuellt Karlskrona.
Förslaget om landningsplatser som tagits fram av Kustbevakningen och Fiskeriverket är just nu ute på remiss.
?.Näringen, industrin och yrkesfiskarna, har nu möjlighet att säga sitt i frågan, säger Jannie Allard.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om