Världsmästare i mc-bygge

Stellan Egeland är världsmästare i att bygga motorcyklar. Hans motto är enkelt: det ska vara extremt.

Stellan Egeland fascineras av både teknik och design, så vad kan passa bättre än att bygga egna motorcyklar? "Jag gillar när det är extremt", säger han.Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Stellan Egeland fascineras av både teknik och design, så vad kan passa bättre än att bygga egna motorcyklar? "Jag gillar när det är extremt", säger han.Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Västervik2009-04-04 00:06
Stellan Egelands hobby är också hans jobb. I sitt företag, diskret döpt till SE Service, ägnar han sig åt det han brinner för - att bygga om motorcyklar. Störst projekt blir det när Egeland bygger åt sig själv i verkstaden i Länna söder om Stockholm.- Jag gillar när det är extremt. Jag försöker gå hela vägen med min idé, säger han.Han har vunnit både guld och brons i hojbyggar-VM. Guldet kom 2007 när han vann VM-finalen i amerikanska Sturgis med sin Hulster. 2007 vann han Guldbågen på MC-dagarna i Västervik och kom på andra plats förra året.- Min tanke var att göra en gammaldags speedwayhoj. När man såg den skulle det vara som att se en riktig mc från 1928 eller 1932.Och han har onekligen lyckats. Trots att Hulster byggts från grunden i hans verkstad och inte en pryl är äldre än några år, ser den verkligen tidstypisk och äkta ut med patina och allt. Detaljerna imponerar, cylindrarna är gjutna i brons och topplocket i aluminium.På mc-mässan tidigare i år visade Egeland en ny sida av sitt hojbyggande: en futuristisk skapelse kallad Harrier. Den är byggd med drivlina från BMW, men nästan allt är Egelands egen design, konstruktion och tillverkning. Mc:n ser ut som ett kraftpaket, klart inspirerad av flygplan. Och det mest imponerande av allt är att den är navstyrd vilket betyder att den inte har någon framgaffel utan styrs med hydraulik. Tekniken för detta kommer från företaget ISR.- Det var väldigt komplicerat att konstruera, men det gör att man kan ställa in vilka egenskaper som helst på hojen. Styrningen kan anpassas helt efter väglag eller körstil.Många i branschen blev förvånade över att Egeland valde att bygga en modern mc snarare än de retrohojar han byggt tidigare.- Jag är intresserad av teknik och det här var en bra utmaning. Dessutom är det ju extremt, fast på ett annat sätt.Harrier till trots, när Egeland själv kör mc blir det Gäddan - hans första costumbygge som han kom trea med i VM 2006. I dag använder han den som brukshoj. Sadeln ser extremt obekväm ut.- Det är faktiskt ingen fara alls, det är värre för handlederna. Korta sträckor är inga problem, men kör man några timmar kan det göra riktigt ont, säger han.Fotnot: Mer bilder och info om Egelands motorcyklar finns på www.seservice.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om