Världens bästa diesel för många bilmärken

Att utnämna något till världsbäst i en av världens mest teknikintensiva branscher är våghalsigt men jag hävdar ändå att världens bästa dieselmotor just nu sitter i den här bilen - Peugeot 607 2,7 HDi. Detta fast att fransmännen har utvecklat den tillsammans med Ford, den sitter redan i en Jaguar och den kommer snart i en Volvo!

Västervik2005-08-23 00:25
Peugeot-Citroën är i dag världsledande på dieselmotorer fast just den här oljebrännaren tillverkas i Dagenham i Storbritannien och är resultatet av att Ford klivit på det franska framgångståget.
Motorn kommer att användas av både Peugeot, Citroën och Ford-familjens prestigemärken Jaguar, Land Rover och Volvo. Jaguar var först ut med motorn i sin S-Type och därefter kom Land Rover Discovery. I dessa båda brittiska bilar är V6-dieseln monterad på längden och driver på bakhjulen (i Land Rovers fall även på framhjulen). I Peugeot 607 sitter motorn däremot på tvären och driver på framhjulen. Så blir det förstås också i Volvo-bilarna.
Ett mycket högt arbetstryck (1 650 bar) ger grundförutsättningarna för den här motorns imponerande prestanda. Dubbla turboaggregat ger dessutom full kraft redan från låga varv och fungerar också som effektiva ljuddämpare. Men också en svensk uppfinning, en legering av grafit och gjutjärn i motorblocket, bidrar till att motorn går så förbluffande tyst. Den här gjuttekniken har utvecklats av det lilla företaget Sintercast i Katrineholm.

När det gäller prestanda och förbrukning har den här motorn redan kört om sin bensindrivna motsvarighet. På landsväg tar man sig lätt fram på 0,7 liter milen, med automat (6-växlad Tiptronic är standard). Medelförbrukningen vid normal körning ligger på dryga 0,8 liter. Det klarar ingen bensindriven V6-motor med motsvarande prestanda. Det betyder förstås också lägre utsläpp av koldioxid. Dieselmotorns akilleshäl, sotpartiklarna, har man fixat med hjälp av ett avancerat partikelfilter. Alltså bör Peugeot 607 2,7 HDi kunna tillgodogöra sig de skattelindringar som är utlovade till nästa år.
Peugeot 607 är en utpräglad komfortvagn, nära nog i limousinklass. Man åker på franskt vis mjukt, luftigt och rymligt. Men trots ett aktivt chassi med elektroniskt styrd stötdämpning, som arbetar individuellt på varje hjul, så känns bilen lite sävlig vid driven körning. Och visst märks det att 607:an inte är lika toppmodern som motorn. Modellen lanserades efter mycken vånda år 2000 och har nyligen fått en ansiktslyftning i form av lite nya kromlister, nydesignade stötfångare och större hjul. Men tekniskt sett börjar den bli lite föråldrad.

Peugeot har haft svårt i den här storleksklassen och föregångaren 605 blev aldrig någon succé. Egentligen hade fransmännen nog tänkt ge upp det här segmentet, för någon 606:a kom ju aldrig, men med 607 gjorde Peugeot alltså ett nytt försök. Hemmapubliken gillar bilen, men i övriga världen är den tämligen iskall.
Det betyder att andrahandsvärdet faller och att bilen är än mer prisvärd i begagnatledet. Fast en begagnad 607:a med just den här motorn under huven får man nog vänta länge på. Den är som gjord för många och långa resor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om