Varje maskin har sitt eget ljud

Wrrooaam! Hojen bränner iväg över asfalten och dränker omgivningen totalt. Många kallar det oväsen. Andra benämner det skönsång.

Västervik2012-07-12 00:00

Många hojåkare gillar när det låter. De tycker om motorns karaktär och vill att den ska få sjunga ut i stället för att kvävas. Och menar att maskinen går bättre när den får andas. Medan vissa nöjer sig med att bullra måttfullt struntar andra i omvärlden genom att väsnas allt vad de kan.

Det har mycket med image att göra. Att väcka uppmärksamhet. En snabb sportmaskin, en vild streetfajter eller en mäktig glidare ger ett ännu häftigare intryck om ljudet matchar modellens brutala framtoning.

Dessutom märks man ute på vägarna. Det är riskfyllt att köra tvåhjuling och en del mc-förare hävdar att bullret handlar om trafiksäkerhet. Att göra bilisterna uppmärksamma på att de finns i närheten. Andra uppnår ungefär samma sak genom kläder i reflexmaterial och fluorescerande färger.

Vad är det som låter?

Avgaspaketet är inte det enda som bestämmer hur mycket en hoj bullrar. En motor innehåller massor av rörliga delar och insuget och slaglängden inverkar också på utljudet. Liksom om motorn är luft- eller vätskekyld, om maskinen drivs med kardan eller kedja.

Alla maskiner har därtill sitt eget ljud. Enstånkor låter på ett sätt och twinnar, tripplar och fyror annorlunda. Därtill beror ljudet på hur cylindrarna är placerade och om motorn är av två- eller fyrtaktstyp. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om