Vårgult vid bildemonteringen

Jan Solstads begagnade bildelar vid Målserum i Västervik är det enda företaget i Sverige som köper postens gamla gula skåpbilar. Vissa blir delar, medan många andra går vidare till länder i öst.

Jan Solstad visar de stora lokalerna. Bara motorer från bilarna upptar åtskilliga hyllmeter både på längden och höjden. Att plocka isär en bil tar cirka fyra arbetsdagar.

Jan Solstad visar de stora lokalerna. Bara motorer från bilarna upptar åtskilliga hyllmeter både på längden och höjden. Att plocka isär en bil tar cirka fyra arbetsdagar.

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-04-17 00:00

Vi vägkanten lyser det kraftfullt gult men det är inte tussilago som skiner i diket. Det är istället väldigt många gula skåpbilar, vissa på dekis, andra fortfarande fräscha. Jan Solstad äger Jan Solstads Begagnade bildelar AB, det enda företaget i Sverige som köper postens trogna skåpbilar när de gjort sitt i postens tjänst. Han berättar att företaget började handla med bilarna för sju-åtta år sedan.

- De lyser som en stor majblomma så jag förstår att man blir nyfiken, säger han till VT.

Det har blivit många fordon genom åren, i snitt tar firman emot mellan 100 och 150 stycken bilar varje år. Just nu är det väldigt gult på stora delar av industritomten som Jan Solstad utökat i flera omgångar. Allting har växt i omfattning sedan han började med demonteringen 1971.

Det är postbilar överallt, av olika märken, Mercedes, Ford och Volkswagen är vanliga men andra märken finns också representerade. Efter avslutad tjänst går de majblomsgula bilarna mot en ny vår i andra länder, eller så tas de isär för att bli till reservdelar. Det är ofta posten som köper delarna igen.

- Det är det som är lite fyndigt. Vi fungerar också som Postens reservdelslager. Istället för att lacka en ny dörr köper de en av oss. De har den dagen efter istället, i rätt färg, säger Jan Solstad.

Andra bilar säljs vidare efter diverse reparationer och kompletteringar, främst till länder i öst som Litauen och Vitryssland. Men inga säljs i Sverige. Det har nämligen hänt att nya ägare till gamla postbilar använt dem för att hämta ut gods olagligt. Stöld helt enkelt. Det är därför man bara säljer vidare utomlands, berättar Jan Solstad.

De är eftertraktade av många.

- Det är många företagare som vill ha en sådan här bil. Det är fina bilar i bra skick och de får nytt liv någon annan stans. De är väldigt populära bland olika sorters företag, säger Jan Solstad.

Postbilar och nedmontering

Jan Solstad och hans fyra medarbetare tar emot postens lätta transportbilar när det gjort sitt.

Postbilar har en ganska kort livslängd då de i allmänhet går många mil på få år och byts med jämna mellanrum, att reparerar blir för dyrt i längden.

Miltalet varierar kraftigt, från cirka 8 000 mil, till 70 000.

Att ta tillvara allt man vill spara, kablar, motorer, bakaxlar och så vidare tar ungefär fyra arbetsdagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om