Varför är det viktigt för företag att synas i sociala medier?

...Joakim Jardenberg, expert på sociala medier, som ska föreläsa i Västervik.

Joakim Jardenberg.

Joakim Jardenberg.

Foto:

Västervik2010-03-16 00:00
- För att publiken finns där. Facebook har tre miljoner användare i Sverige, då kan man förvänta sig att hitta sina kunder där, och att de förväntar sig att hitta företaget.Vart ska man synas?
- Det stora nätverket är Facebook, där pratar folk om företag och letar efter produkter, men kanaler som YouTube är också sociala och man byter länkar med varandra där.Hur långt har svenska företag kommit med att synas på Facebook och sådana sajter?
- Det börjar att komma loss, men ställt in relation till hur många vi är i landet borde vi vara duktigare. Många företagare är extremt aktiva på nätet hemma, och skulle aldrig drömma om att göra sina bankaffärer någon annanstans än på nätet. Men när de går in i företagandet glömmer de bort det. De borde dra fler slutsatser av sitt eget handlande. Är det svårt att synas?
- Om du redan hänger på Facebook är det vansinnigt enkelt att synas och att skaffa sig en hemsida tar i dag bara ett par klick. Det är skillnad mot 1994 när jag var med och byggde upp Aftonbladet.se, då var det en hel vetenskap.Finns det inga nackdelar?
- Nej, det är som att säga att det är en nackdel att ha en telefon att svara i när kunden ringer.
Hallå där...
Jardenberg kommer till Högskolecentrum i Västervik den 22 mars för att prata om sociala medier, berätta vad andra har lyckats med och vad företag kan göra för att dra fördelar av det nya beteendet på internet.Föreläsning är öppen för företagare och arrangeras av Västerviks kommun och Västervik Framåt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om