På Västerviks sjukhus var 77 procent av alla patienterna som kom till akutmottagningen i maj färdigbehandlade inom fyra timmar, enligt ett pressmeddelade från Region Kalmar län. Det är 12 procentenheter bättre än i Oskarshamn, men 16 procent sämre än Kalmar.
Ytterligare en siffra som utmärker sig är den om att regionens hälsocentraler kontaktade nästintill alla som ringde samma dag under våren 2022, hela 96 procent. Rikssnittet var samtidigt 89 procent.
Omkring 70 procent av patienterna som vände sig till barn- och ungdomspsykiatrin fick tid för första besök inom 30 dagar i april. Å andra sidan var det knappt 40 procent av dessa som fick tid till fördjupad utredning inom 30 dagar.
Andelen patienter som fick en tid för operation eller behandling vid något av länets sjukhus inom vårdgarantins 90 dagar uppgick till 74 procent i april. För hela Sverige var siffran 61 procent.
När det gäller återbesök inom medicinskt måldatum, alltså den tidpunkt i en vårdprocess då beslutade hälso- och sjukvårdsåtgärder bör inledas, tillhör regionen de allra bästa i landet.
För den som sitter i telefonkö kan det ibland kännas som tiden går bakåt, men faktum är att den genomsnittliga väntetiden för 1177 på telefon var knappt 27 minuter i maj. Det är en förbättring jämfört med samma period föregående år.
Detta trots att över 219 411 länsbor anslutit sig till ett konto på 1177.se samma månad.