Var nära kollision: "Rondellen måste bli säkrare"

Det blev bara några skrapsår men kunde ha fått en betydligt allvarligare utgång. I onsdags morse, den 29 september, var Jan Nilsson, Västervik, nära att bli påkörd i Breviksrondellen. Nu har han lämnat in ett e-förslag till kommunen med förhoppningen att rondellen ska bli säkrare.

Jan Nilsson for omkull med sin elcykel i rondellen när han bromsade kraftigt för att undvika kollision. "Cirkulationsplatsen borde göras säkrare", anser han.

Jan Nilsson for omkull med sin elcykel i rondellen när han bromsade kraftigt för att undvika kollision. "Cirkulationsplatsen borde göras säkrare", anser han.

Foto: Lotta Gometz

Västervik2021-10-05 11:45

– Jag vet inte hur men kanske farthinder kan vara ett alternativ, eller markeringar för väjningsplikt, säger han.

Det var vid halv sju-tiden på morgonen som Jan, på väg till jobbet, kom cyklandes på sin elcykel från Stora Trädgårdsgatan. 

Från Breviksskolans håll kom en bilist körandes i hög hastighet mot cirkulationsplatsen. Jan som redan var inne i rondellen bromsade in kraftigt, för att undvika kollision, vilket resulterade i att han föll omkull på cykeln.

– Bilisten fortsatte förbi utan att stanna, säger Jan som gjorde en polisanmälan samma dag.

– Det kan hända att föraren inte såg mig först. Det var ju lite dunkelt men jag hade reflexer och lyse.

Han tycker att den aktuella cirkulationsplatsen behöver ses över.

– Jag vet flera personer som varit nära att bli påkörda här, säger han. 

undefined
Trafiksituationen i anslutning till rondellen ska ses över, förklarar Anna Selldén på kommunen.

Anna Selldén är projekteringsingenjör på kommunen med fokus på cykling och cykelvägar och hon berättar att man ska se över trafiksituationen som helhet mellan Marieborgsskolan och Breviksrondellen, för att göra sträckan säkrare för alla trafikanter – även cyklister och gångare. 

– Men arbetet har fått pausas på grund av att andra investeringsobjekt prioriterats högre. Jag skulle gissa att åtgärderna kan genomföras först om ett eller ett par år.

Vilken typ av åtgärder kan det bli fråga om?

– Dels är tanken att Stora Trädgårdsgatan, som är ganska smal, ska förses med ett cykelfält. Dels behöver vi se över lämpliga överfarter för gång- och cykeltrafikanter i anslutning till rondellen.

Vad säger du om Jan Nilssons förslag på åtgärder för att göra platsen säkrare?

– Visst, man skulle kunna placera ut farthinder. Samtidigt är det ju så, vilket jag antar att de flesta känner till, att man har väjningsplikt när någon annan redan är inne i rondellen.

Anna Selldén menar att det är bra att Jan Nilsson skickat in ett e-förslag och hon hoppas att fler, som har goda idéer, gör likadant.

– Det finns ju goda möjlighet att påverka hur det ska bli, än finns det tid, säger hon.

– Det är möjligt att vi behöver se över belysningen vid cirkulationsplatsen också.

Hur vanligt är det då med olyckor i rondellen? Kommunpolis Viktor Haglind noterar två olyckor där sedan oktober 2019, i sitt system, men noterar samtidigt:

– Det gör att det är för litet underlag för att kunna se någon trend eller liknande.

Jan Nilsson lämnade in en polisanmälan efter incidenten. Men förundersökningen lades ner samma dag som anmälan gjordes.

– Det har jag överklagat till åklagare, berättar han.

undefined
Breviksrondellen i korsningen Stora Trädgårdsgatan/Breviksvägen fick ny beläggning häromåret, men ytterligare åtgärder finns på planeringsstadiet. De har dock prioriterats ner.

 

Karta: Breviksrondellen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!