Det var i slutet av augusti som mannen kontaktade Hotell- och restaurangfackets avdelning 12 i Kalmar. Anledningen var dels att den timersättning han fått från sin före detta arbetsgivare inte var i enlighet med gällande kollektivavtal, dels hade han inte fått någon OB-ersättning.
Utöver det ska även tveksamma avdrag ha gjorts på lönen för raster som den anställde menar att han aldrig tagit.
Mannen förklarar att han vid flera tillfällen under hösten och våren försökt att få tag i ansvarigt ombud på facket utan att lyckas. - Jag hade nästan bestämt mig för att gå ur, för varför ska man betala fackavgift om man inte kan få hjälp när man behöver?, säger han retoriskt. Men så för en dryg vecka sedan ringde ansvarigt ombud slutligen upp mannen. - Det är förstås inte acceptabelt att man ska behöva vänta i flera månader på att få höra något från oss, säger Daniel Möller, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning 12, Kalmar. - Ärendet hamnade mellan stolarna, vilket jag bara kan beklaga. Orsaken till dröjsmålet beror bland annat på hög arbetsbelastning liksom på att vi nyligen infört nya postrutiner.Läs mer i måndagens tidning.