Väntade åtta månader på hjälp från facket

En före detta anställd på en av Västerviks krogar fick för låg ersättning av sin arbetsgivare. Han sade till slut upp sig från sitt jobb och anmälde missförhållandena till facket. Först efter åtta månaders väntan har hans ärende tagits upp till behandling av Hotell- och restaurangfacket.

Foto:

Västervik2008-04-19 10:19
Hjälpen kom först efter att Västerviks-Tidningen åtskilliga gånger tagit kontakt med ansvarigt ombud för att få besked om vad som hänt med ärendet.

Det var i slutet av augusti som mannen kontaktade Hotell- och restaurangfackets avdelning 12 i Kalmar. Anledningen var dels att den timersättning han fått från sin före detta arbetsgivare inte var i enlighet med gällande kollektivavtal, dels hade han inte fått någon OB-ersättning.

Utöver det ska även tveksamma avdrag ha gjorts på lönen för raster som den anställde menar att han aldrig tagit.

Mannen förklarar att han vid flera tillfällen under hösten och våren försökt att få tag i ansvarigt ombud på facket utan att lyckas. - Jag hade nästan bestämt mig för att gå ur, för varför ska man betala fackavgift om man inte kan få hjälp när man behöver?, säger han retoriskt. Men så för en dryg vecka sedan ringde ansvarigt ombud slutligen upp mannen. - Det är förstås inte acceptabelt att man ska behöva vänta i flera månader på att få höra något från oss, säger Daniel Möller, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning 12, Kalmar. - Ärendet hamnade mellan stolarna, vilket jag bara kan beklaga. Orsaken till dröjsmålet beror bland annat på hög arbetsbelastning liksom på att vi nyligen infört nya postrutiner.

Läs mer i måndagens tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om