Det säger Ragnar Olsson, som sitter med i Trafikstyrelsen och därmed också har god kontroll på Länstrafiken.
– Ekonomin är stabil nu, det gör att kollektivtrafiken kan utvecklas ytterligare inte minst med hänsyn till miljön och demokratin.
Tidigare har Vänsterpartiet föreslagit nattstopp för att öka tryggheten för de som åker kollektivt på kvällstid, samt föreslagit att småbarnsföräldrar med barn ska kunna åka utan avgift.
– Att skapa en kollektivtrafik som är både attraktiv och lättillgänglig är en prioriterad fråga för Vänsterpartiet, säger Ragnar Olsson.
Men att låta passagerare åka gratis låter som en ekonomisk ekvation som är svår att få ihop. Frågan är hur en sådan åtgärd ska finansieras?
– Eftersom man bara utnyttjar ledig kapacitet så blir kostnaden minimal. Ur ett samhällsperspektiv kan förslaget leda till desto större nytta då det ger pensionärerna ett rikare och attraktivare liv, säger Ragnar Olsson.
Mariann Gustafsson tycker det finns skäl att göra hela Kalmar län till en avgiftsfri zon när det gäller kollektivtrafik både med buss och järnväg.
– Det är en fråga som vi drivit under många år tillsammans med Miljöpartiet. Gratis kollektivtrafik leder till ökat resande på bekostnad av biltrafiken. Att pensionärer ska få åka gratis är ett viktigt delmål. Många tycker det är alldeles för dyrt att åka buss som det fungerar idag.