Vajerräcken i norra kommunen

Förhoppningsvis kommer mittsepareringen av E22 från Helgenäs till länsgränsen mot Östergötland att vara klar nästa år.
I år har mycket av Vägverkets budget slukats av stormens Gudruns efterverkningar och Trollhättepaketet, så pengarna räcker bara till beläggning, målning och en del kringarbeten.

Ökar säkerheten. Mitträcken är den åtgärd som ökar trafiksäkerheten mest per satsad krona.Foto: Mattias Ahlm

Ökar säkerheten. Mitträcken är den åtgärd som ökar trafiksäkerheten mest per satsad krona.Foto: Mattias Ahlm

Foto:

Västervik2005-07-06 00:25
Nästa år kommer ett vajerräcke att sättas upp och anslutningsvägar att byggas om - under förutsättning att pengar avsätts för detta i Vägverkets budget.
- Det vet vi först nästa år, säger Göran Kempe som är projektledare för mittsepareringen av sträckan.
Årets pengar räcker till att måla omväxlande två och ett körfält samt kringarbeten som att sätta upp sidoräcken och röja undan stora stenar och träd som kan vara farliga för dem som kör av vägen.
Sträckan som ska mittsepareras är ungefär 1,5 mil lång och läggs till de redan 10 milen av E22 i Kalmar län som har mittseparerats eller utrustats med hastighetskameror. Detta innebär att knappt hälften av E22 i länet har åtgärdats. På sikt är tanken att hela E22 ska mittsepareras, men innan dess måste de farliga sträckorna mellan Vimmerby och Toverum på väg 33 åtgärdas..
Fördelen med mittseparering är att omkörningar blir säkrare.
- Det finns ingen annan trafiksäkerhetshöjande åtgärd som är lika effektiv per krona, säger Göran Kempe.
Och det är effektivt, bekräftar Lennart Ivarsson på Vägverket i Kalmar.
- 1990-1998 hade vi 6-8 döda per år på E22 i Kalmar län. Nu ligger vi nere på 0-1.
Detta sedan åtgärder satts in på de mest trafikerade sträckorna av E22. Dock finns fortfarande några farliga sträckor kvar vid Fårbo, korsningen vid Hytta och mellan Oskarshamn och Fårbo.
Göran Kempe tror inte att det kommer att komma in några protester mot det förslag om mittseparering som nu finns utställt bland annat på kommunledningskontoret i Västervik och på Tindereds restaurang i Edsbruk. Detta leder troligen till att riksdag och regering beslutar enligt förslaget.
- Ja, det tror jag, för det är rätt så genomtänkt och vi har pratat med nästan alla sakägare. Alla vi pratat med tycker att det är jäkligt bra.
Det kommer inte att bli förbjudet att cykla och gå utmed E22, men Vägverket har skyltat en parallell cykelled väster om E22 längs väg 888, 876, 914, E1112, 744 och 806. Det går också att ta sig fram öster om E22 längs väg 909, 911, 797 och 806.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om