Utredning: Så mycket personal behövs för reguljärtrafik

Det är mer än bara själva marken som kostar när det gäller en flygplats.

Västerviks flygplats i Mommehål. Bilden är tagen 2022, vid den förlängda delen ut mot Svinnersbovägen. Pengar till den flygplatspersonal som krävs enligt Scanfliputredningen finns inte i budgeten, enligt kommunalrådet.

Västerviks flygplats i Mommehål. Bilden är tagen 2022, vid den förlängda delen ut mot Svinnersbovägen. Pengar till den flygplatspersonal som krävs enligt Scanfliputredningen finns inte i budgeten, enligt kommunalrådet.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2022-04-04 08:00

2017 levererade Scanflip en utredning åt Västerviks kommun, eftersom kommunens avsikt var att bygga ut den befintliga flygplatsen för att kunna "operera med daglig trafik mellan Stockholm och Västervik". 

I utredningen framkommer att den "gamla" delen av banan har sprickor och behöver förstärkningar. Då, 2017, beräknades en sådan upprustning kommer kosta 2 miljoner kronor.

undefined
Arkivbild på Västerviks flygplats från 2006, som visar flygfältet innan förlängningen gjordes. Den gamla delen av landningsbanan måste rustas upp, enligt Västerviks hemsida.

I utredningen framkommer också vilka krav på kompetens och personal som behövs. Även Svenskt ambulansflyg kräver att det finns exempelvis räddningstjänst och driftpersonal. Elva tjänster, inklusive driftspersonal, skulle troligtvis behöva dedikeras till flygplatsen för att uppfylla Transportstyrelsens krav, enligt Scanflip.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!