?Utbyggd flygplats ger Västervik ett uppsving?

Mommehåls grundare vill för 15 miljoner kronor förlänga dagens startbana.

Foto: ANDERS LILJEGREN Det finns gott om mark på flygplatsen för att uppföra nya hangarer och servicebyggnader. Här, intill befintliga hangarer, finns rejält tilltagna tomter för en rad nya byggnader.

Foto: ANDERS LILJEGREN Det finns gott om mark på flygplatsen för att uppföra nya hangarer och servicebyggnader. Här, intill befintliga hangarer, finns rejält tilltagna tomter för en rad nya byggnader.

Foto:

Västervik2004-10-11 01:00
? Nu efter Electroluxnedläggningen, när Västerviks kommun jagar nya företag med ljus och lykta, är det viktigare än någonsin att Mommehåls flygplats i Västervik byggs ut. Banan måste snarast förlängas från dagens 800 till 1200 meter.
? Bra kommunikationer med övriga Sverige och resten av världen är av högsta betydelse för att få fart på näringslivet. En regelbunden flygtrafik till och från Västervik efterfrågas också av allmänheten. Därför måste det vara lågprisflyg så att alla har råd att använda flyget för att snabbt resa.
Det säger Bengt Skyllermark, mannen som i slutet av 1960-talet låg bakom byggandet av Västerviks nuvarande flygplats.
Innan dess hade Skyllermark långt framskridna planer på att bygga ett litet flygfält på Gränsö, intill slottet.

? Där startade och landade jag mycket med min Piper Super Cub i slutet av 60-talet, berättar Linköpingsbon som i alla år haft sommarhus på Gränsö. Han är i.dag pensionerad och bor stora delar av året i Västervik.
Grannarna på Gränsö tyckte inte om allt flygande över sina stugor och efter en tid rekommenderades Skyllermark i stället ett gärde vid Mommehål, där ett flygfält sedermera anlades för 1,5 miljon kronor. Investeringen delades lika av kommun och landsting.
Bengt Skyllermark inser att Västerviks kommun inte har någon möjlighet att stå för de cirka 15 miljoner kronor som krävs för att Mommehål byggs ut till en så kallad Kategori.2B-flygplats. Förutom en förlängning av rullbanan ingår i denna utbyggnad också förbättrad belysning och bättre inflygningsljus. Samt diverse hjälpmedel för instrumentlandningar.
De 15 miljonerna omfattar även utbyggda uppställningsytor, utbyggd helikopterplatta samt utbyggnad av dagens minst sagt blygsamma terminalbyggnad.
? Vi måste skaffa privata finansiärer. Jag tror det finns goda möjligheter att det lokala näringslivet kan gå samman och investera i en utbyggnad av Mommehål. Det skulle ge dem så mycket tillbaka. Företag kan satsa olika belopp, beroende på vilka resurser man har.
? Kommunen ska dock fortfarande officiellt stå för flygplatsen.
Bengt Skyllermark anser att Västervik i.dag är en alltför isolerad kommun. Han pekar på att goda transporter är oerhört viktiga för ett samhälles utveckling.

? Folk är inte beredda att lägga nästan en hel dag på att med tåg ta sig till Stockholm. Speciellt företagare vill i.dag utnyttja sin tid effektivt. De vill kunna flyga direkt till en ort. Man väljer
ibland ort efter om där finns en flygplats. En flygplats skulle bli en viktig motor för Västerviks näringsliv.
Västerviks flygplats har enligt dagens luftfartsbestämmelser en alltför kort rullbana för att få ha kommersiell trafik. Banan måste helt enkelt byggas ut om det ska bli någon regelbunden flygtrafik framöver.
Skyllermark tänker sig regelbundet lågprisflyg på Stockholm, Göteborg och Malmö. Flygplatschefen Björn Blomstrand tycker att det vore ännu bättre att satsa på trafik från kust till kust.

? Jag tror att en flyglinje Göteborg-Västervik-Visby-Ventspils har framtiden för sig, säger Blomstrand. En slags Baltic Link i luften.
Bengt Skyllermark, som spakat själv i åtskilliga decennier, trycker gång på gång på hur bra Västerviks flygplats är rent tekniskt.
? Den är säker, trygg och ligger perfekt till med avseende på bra väder, förhärskande vindriktningar etc.
? Vi är redan igång och planerar byggandet av en helt ny hangar på flygplatsen för hans två flygplan, säger flygplatschefen Björn Blomstrand som gläds över att det senaste året ha haft uppemot 4.000 starter/landningar på Västerviks flygplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om