"Usel bankrådgivning kostade mig miljoner"

"I stället för tillgångar över 10 miljoner har jag nu skulder på en halv miljon".

Västervik2004-02-06 01:00
En pensionerad Västerviksbo ligger i tvist med SEB. Han hävdar att bankens "usla och vårdslösa" rådgivning kostat honom över tio miljoner kronor.
Han har jobbat på en stämning mot banken.
Men banken hann först. Han krävs på drygt 550000 kronor.
- Jag har betalat, hävdar pensionären och visar upp två insättningskvitton.
Om några veckor möts parterna i tingsrätten för att reda ut tvisten.
- DET är bankens usla och vårdslösa rådgivning som försatt mig i den här situationen, hävdar pensionären.
I flera skrifter gör han gällande att han gång på gång bett banken att reglera lånet och att pengar för ändamålet finns på hans konto.
- Kontot lades upp på rådgivarens uppmaning under förespegling att det skulle generera vinster i aktie- options- och terminsaffärer.
- Jag har flera gånger bett om att kontot skulle regleras men istället har rådgivarna fortsatt att spekulera.
- Banken har lurat mig och givit falska förespeglingar om hur en optionsaffär måste rullas om i nästa för att till slut ge vinst.
- Varje gång har jag fått dagens sämsta kurs. Totalt har jag förlorat en miljon på detta. Jag har betalat courtage på 300000 kronor.
- Utan SEB:s rådgivare hade jag haft realiserbart 13 miljoner i aktier.
- Nu har jag bara skulder kvar och en pension på drygt 10000 kronor.
- Rådgivarens strategi var "att krydda portföljen med IT-aktier". Detta var jag emot men rådgivaren menade att man måste ha många ägg i korgen.
- Alla IT-aktier har noll värde i dag.
Bankens jurist Monica Thurell avböjer att kommentera med hänvisning till att en rättslig process pågår.
Stellan Nilsson på banken i Västervik förtydligar att bankens rådgivare aldrig gör en affärer utan kundens anmaning.
Mycket av det pensionären förlorat på aktier kan tillskrivas den allmänna börsnedgången.
Trots alla fel han menar att banken begått mot honom är det han själv som blivit stämd på 550000 kronor.
Han visar upp två kvitton på beloppet och ett brev där han uppmanar banken att reglera skulden.
- Jag har gjort massor med påstötningar om att lösa krediten.
I denna historia har det varit en hel del infekterad ordväxling mellan pensionären och banken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om