Uppsving för turismen

Bra år i hela branschen. Tjust har plockat marknadsandelar. Toppbetyg för Lysingsbadet.

Mungiporna pekade uppåt när Stina Ericsson, Gunnar Boman och Jonas Wikström summerade den gångna sommaren. Foto: ANDERS LILJEGREN

Mungiporna pekade uppåt när Stina Ericsson, Gunnar Boman och Jonas Wikström summerade den gångna sommaren. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto:

Västervik2002-09-28 06:00
Nu börjar statistiken trilla in för den gångna semestersäsongen. Som väntat blev det ett bra år.
En rekordvarm sommar i kombination med en stark krona bäddade för att många svenskar skulle välja hemlandet.
- Campingplatserna har upplevt en uppgång med fem procent mot förra året, och redan förra året var ett bra år, säger turistchefen Gunnar Boman.
För Lysingsbadet blev uppgången större än så     tio procent. Även de andra stora campingplatserna i kommunen, Hammarsbadet, Tättö och Hallmare har upplevt liknande siffror enligt Gunnar Boman.
Orsaken tror han är att Västerviks kommun är ett etablerat begrepp.
- Det brukar vara så att när det är uppgång i en bransch så får de företag som är marknadsledande en större ökning än genomsnittet.
Ordet rekordår ligger nära till hands.
-Men när vi jämfört siffrorna bakåt så hade vi faktiskt fler gäster på Lysingsbadet åren -92-93, säger Gunnar Boman.
Problemet är att det är svårt att jämföra med statistik bakåt.
Lysingsbadet har genomgått en förändring. Trenden bland campare har gått mot större husvagnar och större förtält. Därför har maxkapaciteten på campingplasten fått minskas för att ge bättre plats åt camparna. Likaså har en mark bebyggts med stugor. Det har också minskat taket för hur många personer som Lysingsbadet kan ta emot.
Samtidigt har det skett en utveckling i övriga Västervik.
- Kapaciteten bland hotell, vandrarhem och uthyrningsrum har ökat sedan i början av 90-talet, säger Gunnar Boman.
Även andra företag i turistbranschen har känt av uppsvinget. Ljusstöperiet på Gränsö har tagit täten bland besöksmålen.
- I juli hade de en omsättningsökning på 80 procent mot samma månad förra året, säger Stina Ericsson, turistbyråchef.
Säsongsmässigt har turistförvaltningen märkt en omsvängning. Försommaren är inte lika stark som semesterperiod, däremot har augusti blivit en allt bättre månad.
- Kanske borde vi tänka på det när vi förlägger semestrarna i Sverige, funderar Gunnar Boman. Augusti är en säkrare månad vädermässigt.
Nytt för i år är att Lysingsbadet låtit ett marknadsundersökningsföretag undersöka vad gästerna tyckt om Lysingsbadets camping. På samtliga frågor gav över 90 procent av gästerna fyra eller fem i betyg.
Samma undersökning har gjorts på ytterligare ett 20-tal campingplatser i framförallt södra Sverige.
- Västervik hade de högsta betygen, säger Jonas Wikström, Lysingsbadets chef.
Bland de kritiska synpunkter som framkom fanns framförallt kötiderna under de allra intensivaste dagarna vid visfestivalen och mc-dagarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om