Uppsalaföretag fick jobbet när Västervik bröstar upp sig
?Varför tillfrågades inte något företag på hemmaplan??
Foto:
Den lokale debattören Janne Näsström tycker att den lokala mobiliseringen brister på en viktig punkt. Bilagan produceras inte av ett Västerviksföretag ? trots att det finns flera lokala företag som har den kompetensen.
? Kommunalrådet Harald Hjalmarsson har flera gånger efter Electroluxkrisen uppmanat alla att i första hand vända sig till lokala företag. I det här fallet har kommunen inte ens tillfrågat de lokala företagarna.
Janne Näsström är journalist och tidningsproducent. Man kan naturligtvis misstänka att han är sur för att inte själv fått uppdraget. Så är det inte hävdar han:
? För en sådan här bilaga krävs ett företag som har säljkapacitet. Det har inte jag, men det finns andra företag i Västervik som har de möjligheterna. Expomedia och Klarkullen till exempel.
Uppdraget har gått till Uppsalaföretaget Adelgren mediakonsult. Som säljargument kan de använda ett säljbrev där kommunalrådet berättar att kommunen står bakom bilagan.
Enligt Janne Näsström är en bilaga i Aftonbladet helt fel sammanhang att synas i för exempelvis ett verkstadsföretag. Det finns betydligt effektivare sätt att nå kunderna i den branschen. Att Västerviksföretagare ändå kommer att annonsera i bilagan beror på att de vill ställa upp för bygden och ge kommunen en möjlighet att marknadsföra sig.
? Kommunen får naturligtvis inte göra dåliga affärer bara för att gynna lokala företagare. Skulle det visa sig att ett Uppsalaföretag är billigare eller bättre ska kommunen naturligtvis välja det, men de lokala företagen måste åtminstone få en chans att lämna anbud, säger Näsström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!