Upphottad köksassistent ska få snurr på Ankarsrum Industries

Det ser riktigt ljust ut för Ankarsrum Industries. Den klassiska köksmaskinen Assistent marknadsförs hårt inför julhandeln och bidrar till den optimism som nu finns på företaget.

Foto:

Västervik2009-10-30 00:00
- Produkten har blivit mycket bättre och har börjat säljas i det högre prissegment där den hör hemma, säger vd Thomas Håkansson.Köksmaskinen har tillverkats i Ankarsrum sedan slutet av 1960-talet, och det har varit sparsamt med uppgraderingar. I april i år övertog moderbolaget Traction rättigheterna från Electrolux. Både produkt- och försäljningsansvaret ligger nu i Ankarsrum under ett eget bolag, Assistent AB. Och nu har det börjat hända grejer.- Vi har dels hottat upp designen av produkten. Men den är även tekniskt bättre med en starkare motor, säger Thomas Håkansson.Assistenten är framför allt känd på den svenska, men även nordiska marknaden. Men nu ska inbrytningar göras också i andra delar av världen, i första hand USA.- Vi jobbar med produktfördelar som pålitlighet, hållbarhet, styrka och att det är en maskin med komponenter som till största delen tillverkas i huset och det vi köper in tillverkas i närområdet. En högkvalitativ svensk produkt helt enkelt.I och med att man övertagit hela säljansvaret har man behövt förstärka marknadsavdelningen. Man försöker också hitta nya effektiva säljkanaler, till exempel internet.- Vi prövar nya vägar med annonser och produktplacering i till exempel populära matbloggar, säger Thomas Håkansson.Det ser ljust ut även för de två övriga bolagen inom Ankarsrum Industries. Ankarsrum Motors AB och Ankarsrum Die Casting AB. Moderbolaget Tractions resultatrapportering brukar inte innehålla några detaljerade upplysningar om ekonomin. I kvartalsrapporten för perioden juli-september sägs mycket kortfattat att de två nu nämnda bolaget uppvisar ett bättre resultat i det tredje kvartalet, vilket är en återhämtning mot bakgrund av det svaga första halvåret. Ankarsrum Industries tvingades i likhet med många andra industrier till tämligen omfattande varsel.Men för Motors del ser det försiktigt optimistiskt ut. Trots finanskrisen har man sålt mycket bra när det gäller de växelströmsdrivna universalmotorerna. Sämre har det gått för likströmsmotorerna.- Vi ser hur volymerna har börjat stiga, men vi är fortsatt långt ifrån det antal vi låg på under förra året, säger Thomas Håkansson.Några nya varsel har inte behövt göras och de varsel som skulle ha trätt i kraft redan nu har förlängts till jul.- Det är svårt att svara på om vi behöver personalförstärkning, mycket hänger på försäljningen av köksmaskinerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om