Uppdraget: Gör kommunen mer attraktiv

De samlades för att slå sina kloka huvuden ihop.Målet: att göra Västervik mer attraktivt för investerare och företagare.

Per Ekman inleder idéseminariet med att peka ut egenskaper som kan göra en plats attraktiv. Många vill ha möjlighet att lätt ta sig ut i världen.

Per Ekman inleder idéseminariet med att peka ut egenskaper som kan göra en plats attraktiv. Många vill ha möjlighet att lätt ta sig ut i världen.

Foto: Anders Steiner

Västervik2014-02-03 16:41

Under ledning av Per Ekman, som arbetar med att analysera och stärka platser, städer och samhällen, samlades ett 20-tal personer under måndagen på turistbyrån i Västervik för att dra sina strån till stacken: Vad kan göras för att stärka varumärket Västervik?

De inbjudna kommer från olika delar av samhället, här finns reklamare, eventsamordnare, gymnasieelever, en rektor, med mera.

VT pratar med Per Ekman precis innan seminariet går igång. Han är övertygad om att Västervik är en plats som är attraktiv för turister. Men att det finns mer att göra för att få hit investerare och företagare.

– Det det är en stor utmaning att göra Västervik till en attraktiv plats för näringsidkare.

Mer specifikt, vad kan vara viktigt för Västervik?

– Det vi vet är att livsmiljön är avgörande för god tillväxt. Västervik har en fantastisk skärgård, men mer kan nog göras för att utveckla pulsen. Sommartid är Västervik starkt, men frågan är om samhället är det under vintern.

Tidigare har Per Ekman arbetat med att analysera en rad vitt skilda platser, som Öland och München.

Vad kan Västervik lära sig av de städerna?

– Av München kanske Västervik kan lära sig att näringslivssamarbeta bättre. Men av Öland ... jag tycker att Västervik är bättre.

Nämn ett problem för Västervik

– Jag har en ljus bild, men den skulle bli ändå ljusare om det var en större arbetsmarknad.

Men någon mirakellösning för ett starkare Västervik har Per Ekman inte, däremot finns det vissa nyckelområden som han pekar ut: att tänka utanför ramarna, vara mer kreativ, våga peka ut ett specifikt område som staden kan satsa på, och stärk miljön för små- och nyföretagarna.

Bland de frågor som Ekman gav till deltagarna i idéseminariet återfinns: "Hur ska vi stärka varumärket Västervik?", "Vilka målgrupper vill och kan vi attrahera?", "Hur gör vi Västervik mer attraktivt och innovativt?" och "Hur åstadkommer vi en effektiv marknadsföring?".

Avsikten med projektet är att seminariet och det fortsatta arbetet ska utmynna i en samlad varumärkes- och marknadsstrategi för Västervik, som ska vara vägledande för Västervik framåts marknadsföring av kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om