Unga tjejer köper mest kläder och skor

Tonårstjejer är den grupp svenskar som spenderar mest pengar på kläder. I genomsnitt shoppar unga tjejer kläder och skor för drygt 9 000 kronor om året. Många av köpen sker på impuls.

Linda Viberg väljer en vit handväska. Halsband och örhängen köper hon inte i dag.

Linda Viberg väljer en vit handväska. Halsband och örhängen köper hon inte i dag.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-04-22 00:06
Tonårstjejernas kläd- och skokonsumtion har ökat, visar statistik från Statistiska centralbyrån. Jämfört med tidsperioden 2003 till 2005, då unga tjejer i genomsnitt lade 6 960 kronor på kläder och skor, har konsumtionen ökat med 2 130 kronor.Men hur tänker egentligen unga tjejer när de shoppar kläder? Jenny Franzén och Johanna Zsedényi på Göteborgs universitet har intervjuat kvinnliga sistaårselever på ett gymnasium i Göteborg för att få svar. De tillfrågade tjejerna berättar att de oftast handlar på impuls, minst en gång i veckan. Vanligaste klädesplagget de köper är toppar, främst från Hennes & Mauritz. Det är vanligt att de handlar utan att prova plaggen först och en av de intervjuade berättar att många toppar ligger oanvända hemma i garderoben.- Man går alltid förbi nån affär, och så hittar man nåt, sa Natalie, 18 år, vid intervjutillfället.Anledningen till impulsköpen förklarar tjejerna med att plaggen är så billiga att det inte spelar någon roll om de passar eller inte. En av tjejerna tror att hon skulle shoppa mindre om plaggen var dyrare. Dessutom styrs deras inköp av "ha-begäret".- Man känner sig tillfredsställd när man har köpt nånting, säger en av tjejerna.Tjejerna berättar att de får ekonomisk hjälp med större inköp av sina föräldrar. Däremot får de betala allt "onödigt" själva.Samtliga intervjuade säger att de skulle shoppa mer kläder om de hade en större budget.
Shoppar mest
Unga tjejer mellan 13 och 19 år är den åldersgrupp kvinnor som lägger mest pengar på kläder och skor, i genomsnitt 9 090 kronor per år (2006). Det är mer än dubbelt så mycket jämfört med killar i samma ålder som spenderar 3 960 kronor per år (2006), vilket är den grupp män som spenderar mest pengar på kläder och skor.Den genomsnittliga svenska kvinnan lägger 5 680 kronor per år på kläder och skor, jämfört med den svenske mannen som spenderar 2 710 kronor per år (2006).På andra plats bland kvinnorna: 30-49 åringar, 6 680 kronor per år (2006). Minst spenderar kvinnor 65+, 3 560 kronor per år (2006).På andra plats bland männen: 20-29-åringar, 3 280 kronor per år (2006). Minst spenderar män 65+, 1 380 kronor per år (2006).Under 2006 köpte svenskarna kläder för totalt 47 miljarder kronor, jämfört med året då vi handlade för 44 miljarder.Källa: Statistiska centralbyrån samt Jenny Franzéns och Johanna Zsedényis uppsats, Göteborgs universitet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om