Unga lever farligt på EU-moppe

EU-mopeden har blivit lika populär bland ungdomar som den blivit ett problem för polisen. Den är lätt att trimma och ungdomarna har ofta bristande kunskaper för att klara olika situationer i trafiken.
Olyckstillbuden är många och polisen står maktlös.

Kopia av Harley Davidson. Viking Petersson i Västervik säljer ungefär två EU-mopeder i månaden. De som ser ut som Harley Davidson-motorcyklar och är populära.

Kopia av Harley Davidson. Viking Petersson i Västervik säljer ungefär två EU-mopeder i månaden. De som ser ut som Harley Davidson-motorcyklar och är populära.

Foto:

Västervik2005-07-19 00:25
Den är liten, smidig, bränslesnål och miljövänlig. Den är tillåten att köra i 45 kilometer i timmen, men den som trimmar kan enligt Viking Peterson, försäljare av EU-mopeder i Västervik, få upp den i 120 kilometer i timmen. Men bromsarna är bara dimensionerade för färd i 70 km/h. Enligt polisen är olyckstillbuden många även när ungdomarna kör otrimmat.
- Deras trafikutbildning räcker inte för att framföra fordon ens i 45 km/h, säger Bo Karlsson, polis i Västervik.
De kan inte högerregeln, de missbedömer avstånd och bromsar försent , säger han.
Kalle Johansson i Västervik är 17 år och har haft sin EU-moppe i drygt två år.
- Den är smidig. Mamma bor ute på landet och tack vare EU-moppen kan jag ta mig fram för egen maskin, säger han.
Han känner många som kör EU-moppe.
- Vi använder den som transportmedel. Vi åker inte bara omkring för nöjes skull, säger han.
Kalle Johansson har aldrig varit inblandad i någon olycka.
- Jag har hört att det är vanligt med olyckor, men det beror väl på om man tar ansvar eller inte, säger han.
Nackdelen med EU-moppen är att försäkringen är väldigt dyr och att den är attraktiv för tjuvar.
- Jag har fått lämna in min på reparation vid två tillfällen på grund av stöldförsök, berättar han.
Hans Larsson är inspektör vid trafikpolisen i Kalmar.
- Det är ett stort problem med EU-mopparna. Flickorna är rädda om frisyren och sätter inte på sig hjälmen ordentligt, de kör trimmat på gångbanor bland små barn och äldre, de stannar inte vid stoppskyltar och de kör på fyllan.
- Jag hoppas att det beror på att ungdomarna är nonchalanta, men jag befarar att det faktiskt är så att de är okunniga, säger han.
- Det börjar bli som i Spanien också, att de åker fem stycken samtidigt på en moppe.
Problemet med trimning är också omfattande, och det är enkelt att trimma EU-mopeden så att den gör riktigt höga hastigheter.
- Vi tog en som körde i
79km/h en gång, berättar Hans Larsson.
- Jag skulle dessutom tro att 40 procent av alla unga förare i Kalmar har plockat bort registreringsskylten så att det ska se ut som en vanlig moped. På så vis hoppas de slippa undan polisens kontroller.
- Men det har vi genomskådat, säger Hans Larsson.
Förutom den stora skaderisken kan den som kör trimmat även få problem med att få körkort.
- En trimmad EU-moped är en motorcykel. Det innebär att man kan åka dit för olovlig körning.
Skillnaden mellan en vanlig moppe och en EU-moppe är att den vanliga mopeden får köras i max 30km/h. Den kräver inte heller något förarbevis och ingen registrering. För att få köra EU-moped ska man fyllt 15 år och ha ett förarintyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om