Ung profil på tredje Tjustgalan
Jan B. Frey, projektledare tycker att Tjustgalan har haft en fantastisk utveckling under de knappt tre år som arrangemanget existerat. Foto: ANDERS STEINER
Foto:
Den 25 september är det dags för den tredje upplagan av Tjustgalan de lokala företagarnas egen Oscarsgala.
Arrangörsgruppen är inte lite stolt över det avtryck som galan redan hunnit sätta i Västerviks kommun.
Häromdagen invigdes strömmingsstatyn på Spötorget i Västervik, en staty på samma tema som de statyetter som delas ut under galan.
På torsdag är det dags för Tjustgalans nytillkomna systerarrangemang Tillväxtdagen med 125 anmälda deltagare.
- Det är ungefär så många som vi kan ta emot, säger Christer Svedebäck, ordförande i styrgruppen för Tjustgalan.
Höstens gala kommer i stort att bli lik de två föregående.
Entreprenörer och företagare i sju kategorier kommer att belönas.
Ett av priserna, Årets branschföretag, vandrar mellan branscherna från år till år. I år är det inom besöks- och upplevelseföretagen som en vinnare ska utses. Tidigare år har det varit inom lantbruk och polymerindustrin som man korat pristagare.
De övriga sex kategorierna är: Årets företagare, Årets entreprenör, Årets innovatör, Årets ambassadör, Årets företagsledare och Årets västervikare.
Med från tidigare år hänger även konferencieren Kattis Ahlström och orkestern Västerviks storband.
Per Johansson i projektledningen utlovar dock lite förnyelse.
- Vi vill speciellt uppmärksamma de yngre företagare som dykt upp och börjat ta plats.
Betyder det att jurygrupperna fått order att leta upp unga företagare inom sina områden?
- Det finns en sådan uppmaning. Däremot är det inte säkert att det verkligen blir unga företagare som utses. Man måste verkligen ha gjort sig förtjänt av priset.
Två av sponsorerna, bankerna SEB och Nordea, förklarar varför de är engagerade i galan.
- Vi tycker att det är viktigt att ha framgångsrika företag på orten, säger Evert Berglund på SEB.
- Galan är ett utmärkt tillfälle för företagare att "nätverka". Att träffas och ha roligt. Det är inte att förakta, säger Anna Ljung, Nordea.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!