Underbemannade tåg kostar stora belopp

Om tåget mellan Västervik och Linköping inte har full bemanning kostar det 5000 kronor per resa för operatören Veolia. Bara under april i år blev vitesbeloppet 80 000 kronor.

Västervik2014-06-06 07:02

Per-Ola Fällman är ombudsman på Seko, det fackförbund som organiserar de tåganställda:

– Veolia ska ha kört utan tågvärd på Kustpilen 12 gånger i april i år och 21 gånger under 2013. Dessutom har sju resor ställts in för att vikarie som lokförare inte tagits in, varav tre under april.

Uppgifterna bekräftas av KLT:s (Kalmar Länstrafiks) vd Karl-Johan Bodell:

– Vitesbeloppet gäller för varje enkeltur, det vill säga en resa mellan till exempel Västervik och Linköping. Beloppet är satt så högt för att det inte ska löna sig att ha underbemanning. Man ska inte köra utan tågvärd, det är viktigt för vår service till passagerarna.

Han menar att de turer som varit underbemannade är ganska få i förhållande till alla de turer som körs med Kustpilentågen. Enligt tidtabellen går det varje vardag tio turer från Västervik till Linköping, sex på lördagar och sju på söndagar. Det blir totalt över 6 000 turer per år, och ungefär lika många mellan Kalmar och Linköping.

Varje månad görs en avstämning vilket vitesbelopp som ska betalas.

– I våra ögon är det ett väldigt konstigt sätt att bedriva trafik med underbemanning och betala vite till beställaren. Och nu har man föreslagit ännu sämre bemanning, konstaterar Per-Ola Fällman.

Vi har sökt Veolias ledning för en kommentar men inte lyckats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om