Uknabo stormar mot den usla tågtrafiken

Klagomålen mot trafiken på Tjustbanan är hård i våra dagar när det är en större sensation om tågen går än om de ställs in. Men vi lovar; det var inte så mycket bättre förr. Missnöjet grodde även då.

Foto: Steiner Anders

Västervik2009-03-09 00:06
I ett öppet brev i tidningen sprutar en "aktad" Uknabo sitt etter över styrelsen på NVHJ (Norsholm-Västervik-Hultsfreds-Järnvägar). Han var rasande över turlistorna och den usla servicen vid stationen i Nelhammar. Han undrade om herrarna i styrelsen kände till att "socknarna Hannäs, Gärdserum och Ukna ligger i Kalmar län och inom Kalmar norra hushållningssällskaps- och landstingsområde samt Tjusts domsaga". Han ansåg nämligen att det var stört omöjligt att komma i tid till sammanträden i stan och att utföra läkar-och sjukhusbesök på de tider som erbjöds. - Är det förenligt med sund sparsamhet att tvinga alla som måste vara i Västervik vid 12-tiden att använda bil i dessa tider, när det på eftermiddagarna går bussar eller tåg så tätt att de knappt hinner undan för varandra. Den anonyme brevskrivaren ondgjorde sig också över "förbättringarna" i Nelhammar och föreslog en rad förändringar av turlistor och "passningen" vid stationen, som skulle göra livet lite lättare för invånarna i norr. VT:s chefredaktör Bernhard Engman föreföll inte helt lycklig över den anonyma inlagan, kan man förstå av hans kommentarer i samband med publiceringen. Han hade förmodligen önskat att skribenten trätt fram i ljuset  -  vågat vara karl för sin hatt eller kärring för sin kvast. Engman skrev innan järnvägsbolagets företrädare (trafikchefen Hugo Westeson) fick ordet för replik: "Enligt gängse kutym då det gäller kritik av en myndighet, särskilt ifall insändaren ej vill ha sitt namn i tidningen, ha vi berett järnvägsförvaltningen ta del av ovanstående för att kunna avge sitt svar". NVHJ:s trafikchef svarade långt och utförligt på kritiken. På punkt efter punkt förklarade han - i princip - att den "aktade" Uknabon hade fel, var okunnig och orättvis. Och avrundade med en riktig snyting: "Till sist vilja vi framhålla, att det är fullständigt onödigt att besvära tidningarna med dylika anonyma skriverier. Därest vederbörande i stället hade vänt sig direkt till förvaltningen hade han omedelbart erhållit uttömmande förklaringar och besparats det fatala, som ligger i att komma med ovederhäftiga uppgifter och okritiskt framlagda förslag". Därmed förklarade tidningen att frågan var avslutad i spalterna (åtminstone i fråga om anonyma insändare). Om man hade vidare klagomål på NVHJ gick det ju bra att vända sig direkt till järnvägsförvaltningen som då "lämnar klargörande besked", skrev redaktören. Om NVHJ:s ledning var mer lyhörd för resenärernas önskemål än dagens Veolias undandrar sig vår bedömning. Men vi säger som doktor Relling: Fan tro´t!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!