Tvist om datum i anbudsförfarande

Galet datum kan betyda en ny upphandling av kommunalamattransporterna.

Västervik2003-06-26 06:00

Västerviks kommuns mattransporter har blivit ett delikat dilemma. Ett anbudsförfarande har under våren ägt rum och två transportföretag har fått uppdraget att sköta mattransporterna till skolor och äldreomsorg.
Avtalet skall gälla för två år med rätt till ett års förlängning. Upphandlingen handlar om miljonbelopp.
Dilemmat som nu har uppstått är att det i kommunens upphandlingsföreskrifter finns två skiftande uppgifter om när anbudstiden skulle gå ut.
"Anbudstiden omfattar 8 veckor och anbud ska inlämnas vecka 23".
Längre ner står att anbud ska vara inkommet senast 2003-06-05.
Den sista siffran 05 står för en torsdag. Det borde ha stått 06 för fredagen.
Anbud brukar komma in i sista stund och nu anser en intressent att kommunens upphandling inte gått helt korrekt till.
Alla inblandade fick ett så kallat tilldelningsbesked under förra veckan där det framgår vilket eller vilka företag som tilldelats uppdraget.
Den som känner sig förfördelad har sedan en 10-dagarsfrist på sig att begära en prövning.
Vad kommunen nu avser att göra är att hänvisa ärendet till länsrätten för bedömning om tilldelningsbeskeden skall återkallas och ett nytt beslut tas.
De som lämnade in anbud om kommunens mattransporter var Stadsbudskontoret, Poståkeriet, Fraktkonsult och Gamleby Taxi.
De två förstnämnda har, tills vidare, fått uppdraget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om