Två stopp till Linköping

Tåget stannar aldrig mer i Fästad eller på några andra småorter

Västervik2003-02-08 06:00
I det förslag till tidtabell som presenteras till den 15 juni, då BK Tåg tar över trafiken har alla stopp på små orter strukits. Tåget kommer aldrig mer att stanna i Almvik, Fästad, Storsjö eller Blidstena.
- Vi protesterar å det bestämdaste mot förslaget, säger Karl-Gösta Engquist, Järnvägsfrämjandet. Jag har skrivit till Rikstrafiken och protesterat, men där finns ingen förståelse. Över huvud taget är det konstigt att diskutera den här frågan med byråkrater. Jag tror inte att de åkt sträckan och de har definitivt inte varit bosatta på landsbygden så att de måste förlita sig till tågtrafiken. Glesbygdens folk betalar skatt till många faciliteter som de själva saknar. En god infrastruktur är en kompensation, men också en investering för framtida utveckling.
- Järvägsfrämjandet föreslår en kompromiss. Av Tjustbanans sju dubbelturer mellan Västervik och Linköping kan två eller tre få förbli "persontåg" med behovsstopp på alla små orter medan övriga turer blir "snälltåg" för pendlare och långresenärer.
Bosse Andersson, Rikstrafiken svarar Karl-Gösta Engquist på uppdrag av generaldirektör Kjell Dahlström. I svaret skriver han bland annat:
"Järnväg är ett masstransportmedel som har sin konkurrensmöjlighet i att transportera många personer snabbare än bil och buss. Därav följer att tågen inte kan stanna på de allra minsta orterna. För en liten by är det förmånligare att få möjlighet till snabba tågförbindelser från en större ort någon mil bort än att under en begränsad tid ha kvar en undermålig järnvägsförbindelse som inte ens kan konkurrera med busstrafik beträffande restid."
Han talar också om att det var ett absolut krav från Rikstrafiken att rensa bort alla stopp på småorter för att finansiera fortsatt trafik på Tjustbanan. Vidare att det inte finns någon önskan från regionens representanter att bibehålla de många uppehållen på banan.
- Det är "uppgradering" av banvallen som ska ge tidsvinster, säger Engquist. Behovsstoppen sker, som namnet antyder, endast vid behov och förorsakar ingen större tidsförlust. Det går åt mycket mera tid att sälja biljetter på tågen, där skulle man kunna spara in massor av restid.

Succélinjen Jönköping-Värnamo, är ett bra exempel på hur man kan få fart på lokal tågtrafik. Där har man rest ut på landsbygden och frågat folk var de skulle vilja ha behovsstopp och sedan ordnat det. Sedan varvas snälltåg med turer som betjänar regionen.
- Jag hoppas att det blir en rejäl diskussion om det här så att inte beslutet fattas över medborgarnas huvuden, säger Karl-Gösta Engquist.
I förslaget kommer tåget mellan Västervik och Linköping att stanna i Gamleby, Överum, Falerum, Åtvidaberg och Tannefors. Dessutom görs ett stopp på en enda tur vid Tjustskolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om