Tv-boxen gick sönder – får den inte lagad

Västerviksbon anser att han har hamnat i ett Moment 22 när han köpt en digitalbox som gått sönder – men inte får någon hjälp att åtgärda felet. Nu har han anmält digital-tv-leverantören till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Västervik2013-04-10 10:40

Det var i november förra året som mannen blev uppringd av en telefonförsäljare och ingick ett avtal om att köpa en digital-tv-box.

Boxen levererades men efter några månader upptäckte mannen att det var en glappkontakt i boxen som gjorde att den inte tog in antennsignalen.

Mannen kontaktade digital-tv-leverantören som hänvisade honom till det företag som tillverkat boxen. I kontakt med det bolaget blev mannen lovad att en adresslapp och följesedel skulle skickas till honom. Då det inte kom någon kontaktade han bolaget igen och fick veta att det inte hade någon serviceverkstad och att de inte kunde hjälpa honom förrän längre fram.

Mannen kontaktade åter det företag som sålt boxen till honom men fick till svar att de inte är de som har garantiansvaret. I stället hänvisade man åter till tillverkaren.

Det är detta som mannen nu vänder sig emot. Han anser att det är det företag som sålt boxen till honom som bör se till att han kan använda den, då han inte har någon affärsrelation till det andra bolaget.

Nu kräver han att få en ny box så att han ska slippa vänta på att den trasiga boxen ska kunna lagas.

Digital-tv-leverantören har redan erbjudit honom två fria månader som kompensation och mannen säger att han kan godta detta, under förutsättning att det kommer en ny box. Får han inte det önskar han bryta avtalet på boxen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om