Turistbyråns nya portal "hetast i Sverige"

Med stort buller och bång och annonser i rikspressen lanserar Västerviks Turistbyrå sin nya sajt: västervik.com - Sveriges hetaste destinationsportal, säger turistchefen Stina Ericsson kaxigt.

Foto:

Västervik2009-05-19 19:09
Den 10 juni läggs sidan ut på Internet och firas givetvis med ett releaseparty på turistbyrån.- Vi är jättenöjda och har fått en väldigt fin respons från turistnäringen, säger Christoffer Olsson på turistbyrån, som senaste året jobbat intensivt tillsammans med webbdesignföretaget Steria i Sundsvall. -Vi handlade upp tjänsten med ett annorlunda perspektiv med fokusering på vad besökarna vill ha samtidigt som vi visar upp det bästa av Västervik för att få dom att stanna längre på sajten, säger Stina Ericsson. En rad nya funktioner ger besökarna en viktig roll. Den som vill kan betygsätta och rekommendera restauranger, hotell, vandrarhem, besöksmål med mera. Det är fritt fram att kommentera det som är bra eller dåligt.- Det finns ingen censur om nu någon skriver ner ett ställe, påpekar Christoffer Olsson.Inte så länge kommentarerna är sakliga och inte innehåller ovårdat språk eller personangrepp, ska tilläggas.En ny grej är "Twitter", alltså en mikroblogg där vem som helst kan skriva en kommentar på max 140 tecken. Här kan man exempelvis tipsa om evenemang eller kommentera kvällens artister på visfestivalen.- Vi är först med detta på en turistportal, säger Stina Ericsson.Andra möjigheter är att skriva reseberättelser, samlat under rubriken "Besökarnas Västervik". Det går att fylla på med bilder eller rörliga bilder från mobilen eller videokameran.- Allt finns i ett enda formulär och man behöver inte registrera sig innan, säger Christoffer.Alla deltar i tävlingen "månadens bild/film" och den som är mest flitig att skicka in bidrag och får mest poäng blir "årets Västerviksbesökare" och får en semestertripp i pris.På startsidan möts man av ett bildspel som visar det bästa med Västervik under kategorierna Båtliv & skärgård, Västerviks stad och Inland & kustland. I övrigt finns det givetvis en avdelning för direktbokning och en evenemangskalender, samt en nyhetsportal och en blogg med turistbyråns anställda och "Gobitar från Västervik" som är ett webbmagasin med de senaste nyheterna i Västervik.Investeringen i den nya turistportalen ligger på drygt 800 000 kronor och finansieras av kommunen och projektpengar via Regionförbundet.- Det gäller att positionera sig, och jag är övertygad om att många andra destinationer kommer att titta på oss, säger Stina Ericsson.Förra året hade turistbyråns sajt 150 000 unika besökare och målet är att slå den siffran i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om