Turismen ska ge 900 miljoner om året

Turismen ska öka med 75 procent fram till 2020. Det är målet i en ny turismstrategi som antogs av kommunstyrelsen under onsdagen.

Fler turister strömmar till Västervik, om den nya strategin ger resultat.

Fler turister strömmar till Västervik, om den nya strategin ger resultat.

Foto: Fotomontage: Anders Steiner

Västervik2013-04-02 06:22

I dag omsätter besöksnäringen i Västerviks kommun 514 miljoner årligen. Men betydligt mer pengar ska rulla in, om den nya strategin ger resultat. Sammanlagt ska turismen ge 900 miljoner kronor om året, om sju år.

Strategin har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av bland andra turistchefen Stina Poorsgard. Hon berättar att man jobbat ihop med turismföretagen i Västervik, och att alla har fått möjlighet att tycka till.

– Vi upplever att branschen ställer sig bakom strategin.

Det är höga mål, är det rimligt att tänka sig att man ska uppnå dem?

– Jag tycker att man ska ha höga ambitioner. Jag tror på Västervik som besöksdestination, och vi ser att vi är starka på den svenska marknaden. Men det är klart att det kommer att krävas väldigt hårt arbete.

Flera framtida satsningar kan, om de blir verklighet, spela strategin i händerna. Hotellet på Slottsholmen, till exempel, och äventyrsbadet på Lysingsbadet.

– Det är väldigt, väldigt viktigt med fler aktiviteter som inte är under högsäsong, säger Stina Poorsgard.

Det är inte bara omsättningen som ska växa, enligt det nya måldokumentet. Lönsamheten i besöksnäringen ska öka, och Västervik ska prestera bättre än de destinationer man valt att jämföra sig med. Dessutom siktar man på en positiv befolkningsutveckling – 100 i flyttnetto varje år från och med 2015. Andra mål är att få en "hållbar och ansvarstagande destination" och en "exportmogen destination". Dessutom tydliggörs skärgårdsprofilen i strategin. Västervik ska marknadsföra sig som "Skärgårdsstaden i Småland".

Arbetsgruppen bakom strategin listar också ett antal framgångsfaktorer för att nå målen. Det handlar om att ha en effektiv marknadsföring, en attraktivare stadskärna och företag som vill och kan växa. Dessutom måste skärgården vara tillgänglig och levande, och destinationen ska ha ett attraktivt utbud som förlänger säsongen.

Nu ska turistorganisationen ta fram en handlingsplan för de områden som kan påbörjas redan nu. Stina Porsgaard tror att det är viktigt att visa att man redan är i gång. Den 7 maj blir det därför ett branschmöte som alla företag i turistnäringen är välkomna till. Temat kommer att vara "Från ord till handling".

– I turistorganisationen är vi väldigt taggade för att sätta i gång, och jag upplever att företagen också är det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om