Turbulenta veckor för LRF-ordföranden

Foto: HANS BRANDIN Thomas Magnusson obruten optimist och ledare för drygt 17.000 bönder inom LRF Sydost gästade Västra Ed under måndagskvällen.

Foto: HANS BRANDIN Thomas Magnusson obruten optimist och ledare för drygt 17.000 bönder inom LRF Sydost gästade Västra Ed under måndagskvällen.

Foto:

Västervik2005-01-26 00:25
Det har varit två turbulenta veckor för Thomas Magnusson som är ordförande i LRF Sydost. Han själv drabbades hårt av stormen och många av hans medlemmar drabbades ännu hårdare. Ändå orkade han komma till lokalavdelningen i Västra Ed, en av 131 stycken, under måndagskvällen och tala om lantbrukets möjligheter i framtiden. Hela hans framtoning är pragmatisk och optimistisk. En egenskap som måste vara oerhört betydelsefull för den person som leder drygt 17.700 medlemmar fördelat över tre stormdrabbade län; Kalmar, Blekinge och Kronoberg.

? De förutsättningar som råder, oavsett om de är skapade av politik eller stormar, är de som vi måste rätta oss efter, säger Thomas Magnusson. Vi vet förutsättningarna och det finns ingen anledning att se bakåt, nu gäller det att arbeta utifrån dagsläget.
? Man får börja med att fråga sig: vill jag vara bonde? Om svaret är ja, så måste man försöka skapa ett lönsamt företag utifrån de förutsättningar som råder.
Thomas Magnusson är själv mjölkbonde utanför Växjö. På hans gård blåste 10.000 kubikmeter ner, värde för fyra miljoner.
? Ett hårt slag och det har ändrat förutsättningarna för vårt företag, idag och i framtiden. Andra har drabbats mycket hårdare. Ändå får vi inte förlamas, vi måste gå vidare och se möjligheterna.
Nu talade Thomas Magnusson inte utifrån stormskadorna utan mer generellt om den gröna sektorns framtid i Sverige. Visionen är att ta en tätposition till år 2010 och därför måste geniknölarna gnuggas med början på gräsrotsnivå.
? Redan nu är den gröna näringen den enskilt största med cirka tio procent av BNP att jämföra med bilindustrin som svarar för cirka tre procent. Det finns alltså en otrolig potential och vi måste fråga oss vad vi kan tillföra på gårdsnivå.
? Vi bönder är nymornade när det gäller att marknadsföra våra produkter. Det har vi inte behövt tidigare. Men nu är den nya tider.
Thomas Magnusson uppmanade att göra en inventering på vilka möjligheter som finns att växa. Exempelvis hur lantbrukarna ska kunna ta vara på den stora turistström som besöker vårt område.
? Det finns många andra möjligheter. Bönder är kända för att vara arbetsvilliga och duktiga, nu gäller det att kombinera med påhittighet. Det sker redan, se bara vad Farmartjänst hittat på. Man måste våga tänka i nya banor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om