Tunnel eller bommar?
Ännu inget klart om järnvägskorsningen vid Tjustskolan
Ännu har Västerviks kommun inte beslutat sig för huruvida man ska gå samman med Banverket och bekosta en 130 meter lång tunnel under järnvägen och Södra Järnvägsgatan vid Tjustskolan. Foto: ANDERS STEINER
Foto:
Det har Banverket och Västerviks kommun varit överens om sedan i våras.
Frågan är bara om det för cirka åtta miljoner kronor ska byggas en 130 meter lång tunnel under både järnvägen och Södra Järnvägsgatan, eller om det får anses räcka med varningssignaler i form av ljud- och ljus plus bommar på platsen.
En tunnel förutsätter att även kommunen skjuter till en del av de åtta miljonerna, eftersom man genom tunneln får en praktisk trafikföring under en kommunal gata.
Västerviks kommun har ej fattat något beslut om huruvida man ska investera i denna tunnel.
Beslutet fattas troligtvis på kommunfullmäktiges sammanträde i slutet av september.
Banverket har redan tidigare sagt sig vilja öka säkerheten genom att sätta upp ljud- och ljus, plus bommar, som ska stoppa gående från att passera korsningen när ett tåg kommer.
Banverket har gjort en undersökning och konstaterar att korsningen särskilt morgon och eftermiddag är flitigt frekventerad. Som mest kan 200 personer i timmen korsa järnvägen.
- Vi jobbar nu på två fronter. Dels arbetar vi på en ren Banverkslösning med ljus- och ljudsignaler plus bommar, säger Sten Häggström som är områdeschef inom Banverket i Norrköping.
- Samtidigt har vi ett alternativ med tunnel, vilket i så fall skulle delfinansieras av Västerviks kommun. Vi har dock ännu inte hört något från kommunen.
- Tills vi hör något jobbar vi vidare, i ett måttligt tempo, på vårt alternativ med ljus/ljud och bommar. Vi projekterar upp till viss nivå, men avvavktar samtidigt ett svar från Västerviks kommun innnan vi sätter spaden i marken vid Tjustskolan.
I väntan på ett definitivt beslut om hur korsningen ska ut i framtiden har Banverket redan vidtagit en hel del säkerhetshöjande åtgärder i den aktuella övergången. Bland annat har hastigheten förbi platsen sänkts.
- Vi har också förlängt järnstaketet. Nu går det inte längre att cykla över. Man måste kliva av cykeln och leda den över järnvägen, säger Sten Häggström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!