Tunnan skulle pressas till max

Stellan Olsson var fältflygare och kollega till fänrik Enlund som flög flygplanet som störtade utanför Gamleby.

Västervik2012-06-30 00:00

- Vid tiden för det aktuella haveriet var jag placerad vid tredje divisionen på Bråvalla flygflottilj F 13, säger Stellan Olsson. Fänrik Enlund, som var förare på det havererade flygplanet tillhörde andra divisionen.

-Enlund utförde stridsmässig, avancerad flygning under det aktuella tillfället. Det innebär att flygplanets prestanda utnyttjas till 99,9 procent. Det är en rutinövning för jaktförare.

- Ibland inträffade det naturligtvis att man överskred gränsen och flygplanet blev överstegrat. Övningen var till för att man skulle behärska "gränsvärdesflygning" vilket är det vanliga vid möten med andra, fientliga flygplan.

- Det hände att man hamnade på fel sida av gränsen, men man kunde vanligen reda ut det hela, även om ett överskridande gjorde att motståndaren fick en favör i duellen.

Stellan Olsson berättar att fänrik Enlund verkligen gick in för sin uppgift.

- Han var en mycket "framåt" förare och ville mycket. Han kanske ville lite för mycket den här dagen? Men övningen var till för att man skulle lära sig var gränserna går och att kunna utnyttja dessa. Ibland kom man över på fel sida och fick ta flygplanet ur det "onormala läget". I det här fallet lyckades inte Enlund med det och var tvungen att lämna flygplanet med hjälp av katapultstol och fallskärm.

- Min förra kollega Sven-Gunnar Enlund avled tyvärr i början på 1970-talet av sjukdom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om