Han har ringt hundratals samtal och skrivit mängder med mejl till Bredbandsbolaget, som han menar missköter sitt åtagande mot sina kunder inom Riksbyggens bostadsrättsföreningar. - De har lovat förbättringar, men man håller inte ord, säger han. Nu har också områdets bostadsrättsförening med 150 lägenheter börjat agera och ärendet ska upp på föreningens styrelse på måndag. Även Riksbyggen i Västervik har reagerat och skrivit brev till bolaget och begärt förklaringar på bredbandstrasslet. - Vårt avtal med Bredbandsbolaget går ut i augusti, och vi får väl se vad som händer om inte problemen blir åtgärdade en gång för alla, säger Mikael. Problemet är instabiliteten på nätet samt så kallade "packet loss", alltså att webbsidan inte kan visas. Det händer också att bilden "fryser fast" på skärmen. - Dessutom fungerar inte telefonin som ingår i paketet med Bredbandsbolaget. Alla här är trötta på störningar och själva har vi gått över till en vanlig trådtelefon, säger Mikael. Bredbandsbolaget lovar 60-100 megabit i nedladdningshastighet och 8-10 i uppladdningshastighet. Efter de första klagomålen tidigare år så utlovade Bredbandsbolaget i höstas en förbättring sedan man byggt ut fiberlänken för att ökat kapaciteten. Fram till jul såg det lovande ut och allt fungerade som det skulle. Men sedan har nätet börjat svaja igen. - Det fungerar bra ibland, till exempel på dagarna när belastningen är låg. Men på kvällar och helger sjunker kapaciteten markant. Det stora problemet är instabiliteten, säger Mikael. Han visar tester som han kontinuerligt genomför. Som sämst har hastigheten legat på 2-3 megabit, medan de vid andra tillfällen har varit hastigheter upp mot 100 megabit. - Jag misstänker att det kan bero på att vi ligger sista på linan. Vänner jag har i andra bostadsområden har visat mig värden på långt över 100 megabit. MIkael har offrat timmar på sina kontakter med Bredbandbolaget och han är inte nådig i sin kritik över det bemötande han fått, - Vi får oklara uppgifter och många gånger olika förklaringar till varför det är som det är. De är helt enkelt inte kompetenta på Bredbandsbolaget. De utlovade färbättingarna med en fiberkabel mot Kalmar i stället för mot Norrköping skulle förbättra hastigheterna har inte heller fungerat, menar Mikael. - Jag har fått reda på att vi fortfarande är uppkopplade mot Norrköping med sämre kapacitet som följd. Det går inte att lita på vad de säger. Hans Ivansson är ordförande i bostadsrättsföreningen och han kallar Bredbandsbolagets beteende för bedrägligt. - Vi har investerat mycket pengar i nätet. Unde de första åren tog de ut fullt pris för 100 megabit medan de i själva verket bara levererade 10. Men de har inte ens orkat be om ursäkt för problemen. Vi kan inte ha det så här längre.
Marcus Adaktusson, pressansvarig på Telenor/Bredbandsbolaget beklagar att de boende på Skyttegatan har problem med sin bredbandsuppkoppling.
- De nämnda hastigheterna är naturligtvis inte ok, och vi har påbörjat arbete för att se vari felet består. Detta kommer fortsätta på måndag, och vi behöver ha tekniker på plats för att se om det är några störningar i den lokala utrustningen.
- Våra nät visar ingen kapacitetsbrist till Västervik. Vi har som bekant gjort en omfattande utbyggnad med ökad kapacitet i Västervik som resultat. Bland annat går befintliga noder nu mot Kalmar och inte mot Norrköping. Det kan vara beteckningen på noderna som förvirrar användare på Skyttegatan. Vi hoppas kunna lösa detta så fort som möjligt, så att våra kunder på Skyttegatan får tillbaka sin snabba uppkoppling.
ANDERS JACOBSSON