Tulpanen som fällde Europatanken

Tulpaner, swimmingpool och potatis - något vi förknippar med EU? Kanske inte i första hand. I dagens kolumn skriver Rola Brentlin om tulpanen och annat som riskerar fälla Europatanken.

Tulpanen - ogräs i Europatanken?Foto: Scanpix

Tulpanen - ogräs i Europatanken?Foto: Scanpix

Foto: Sean Steffen

Västervik2009-03-16 00:06
Finanskrisen sätter sina spår överallt. Människor, företag, stater och kommuner är alla varsamma med pengarna och alla försöker att dämpa effekterna av det som sker nu eller av det som kanske kommer. Även Europaparlamentet har extrainsatta möten om krisen och om de länder som värst har drabbats. Seriöst och bra skulle man tycka, innan man såg tulpanerna, läste om potatisen och såg siffrorna på bygget. Jag talar givetvis om EU:s åttamiljoners kampanj för tulpaner, deras nystartade kampanj för potatisen och deras 100 miljonerspool som nu ska byggas i parlamentet. Vanligtvis brukar det vara summorna som sticker i ögonen, men i detta fall är det faktiskt ändamålet. Varför lägger man 8 miljoner kronor på att göra reklam för en blomma och varför just tulpanen!? Bakgrunden till detta är att EU har som mål att vara en del i människors vardag. Enligt strategin så kommer EU att bli mer naturligt om det syns hela tiden. Därav dessa märkliga reklamkampanjer med en EU-flagga i höger hörn. Frågan är om detta verkligen är rätt sätt att engagera människor för det europeiska arbetet och om det i själva verket inte förlöjligar EU:s viktiga roll i människors vardag. Det europeiska samarbetet har bidragit mycket till den frihet vi idag lever i. Närmare 500 miljoner människor lever i fred och frihet och kan röra sig fritt över gränserna och 27 länder med olika historia, språk och kultur lyckas samarbete och föra en dialog kring frågor där samarbete är nödvändigt. Det är när vi arbetar eller studerar utomlands som EU blir en naturlig del av vår vardag.När vi har uppnått så mycket så blir det väldigt svårt att förstå varför samarbetet ska minimeras till reklamkampanjer som garanterat kommer att uppröra människor och åter sätta fokus på EU-skepsis och öppna upp för kritik. Människor på väg till jobbet som ser kampanjen svär åt att EU slösar med skattepengar, lantbrukare som odlar andra blommor än tulpaner blir förbannade på att en viss bransch gynnas och EU-motståndare kan glädjas åt att EU själva har bekostat en kampanj som gynnar motståndarnas syften. Kritiken skulle ha kommit oavsett tidpunkt men det blir extra känsligt att i tider då många företag håller på att gå under och människor blir av med sina arbeten visa upp dyra och kostsamma projekt. Tulpanerna är ett exempel, den pool som de nu ska bygga i parlamentet som kommer att kosta oss skattebetalare över 100 miljoner kronor är ett annat. Som vanligt så har kritiken inte nått hela vägen fram och efter den "lyckade" tulpan-kampanjen kommer EU nu satsa på en kampanj för potatisen, denna outforskade rotfrukt. I svenska tidningar har annonserna redan börjat komma och snart kan vi sucka åt en stor bild på en potatis på väg till jobbet på morgonen. Återigen så minimeras samarbetet till att handla om ingenting. Kanske kommer någon toppstrateg inom EU inse att det är tack vare EU kan som vi lever i frihet och kan forma våra liv gränslöst. Kanske inser han att den bästa reklamen för EU är vår vardag och vår verklighet och att ingen grönsak någonsin kommer att kunna förmedla den känslan. Till dess får vi fortsätta att sucka åt potatisen och tulpaner och vänta på nästa spännande EU-finansierade projekt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om