Tuffare tag mot svarttaxiförarna

Nu får förarna böta redan första gången de kör personer mot betalning.

Västervik2006-07-06 00:25
För att polisen ska kunna bekämpa problemet med svarttaxi mer effektivt skärps yrkestrafiklagen. Från och med första juli kan en svarttaxi dömas till böter vid en enstaka körning. Tidigare måste polisen kunna bevisa att en svarttaxi hade kört personer mot betalning vid flera tillfällen för att kunna göra ett ingripande. Det gjorde polisens arbete svårare och krävde ett mer omfattande spaningsarbete.
- Vi har kört lite driver då och då tidigare och man måste ha en del spaning. Men det har inte varit något större problem med svarttaxi i Västervik, säger Per Adlersson, närpolischef i Västervik.

Men han tycker ändå att det är glädjande att lagen skärps.
- Jag tycker det är värt att varna allmänheten för att åka svarttaxi, man kan ju råka ut för både det ena och det andra, säger han.
Mikael Östman är ordförande för Västerviks taxi och han tycker inte heller att svarttaxi är något större problem i Västervik.
- Visst förekommer det, men inte som i storstäderna. Det är inget som verkar vara organiserat, säger han.

Han är ändå positiv till skärpningen av lagen och tycker det är ett steg i rätt riktning.
- Det poppar ju upp någon svarttaxi ibland. Vi hade lite problem för några år sedan och det kan komma igen, säger han.
- Allt regeringen gör för att skilja seriösa taxibolag från oseriösa ser jag som positivt.
För att få köra taxi lagligt måste man ha taxiförarlegitimation, trafiktillstånd och taxiskylt. Och väljer man att åka med en svarttaxi har de heller inga försäkringar om en olycka skulle inträffa.
- Det tycker jag är värt att tänka på när man tar en svarttaxi hem. Hos oss registreras alla körningar. Det är inget vi lämnar ut, men om det skulle hända något på vägen så får vi veta det, säger Mikael Östman.
- Vi tar även hand om en hel del kvarglömda saker varje dag. Det kan vara allt från plånböcker till nycklar och glasögon. Sedan kan man hämta det på vårt kontor. För en svarttaxi blir väl en kvarglömd plånbok bara en bonus på körningen.
Eftersom Västerviks taxi kör året runt tycker Mikael Östman att det är ofrånkomligt att det blir lite köer när trycket är extra stort, till exempel vid stora evenemang på sommaren. Men han tycker att det nog kan vara värt att vänta lite extra på en laglig taxi.
- Man utsätter sig för en större personlig risk när man hoppar in i en främmande bil och många gånger blir det inte ens billigare, säger han.
Enligt Svenska taxiförbundet kostar taxifusket miljardbelopp varje år och den försvårar för de lagliga taxibolagen eftersom många kunder frestas av möjligheten att få åka en billigare taxitur.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om