Trippolos ägare efter Busfrö-kritiken: Inget vi känner igen

Second hand-kedjan Busfrö har varit i blåsväder senaste tiden. Kunder har varit arga för att kläder de lämnat in inte valts ut till försäljning. På Trippolo har man ett liknande koncept – men ägaren Kristian Gustavsson känner inte igen kritiken.

Kristian Gustavsson driver tre second hand-butiker med liknande upplägg som Busfrös.

Kristian Gustavsson driver tre second hand-butiker med liknande upplägg som Busfrös.

Foto: Karin Hertz

Västervik2025-02-14 20:00

I ett inslag på P4 i Jönköping berättade en kvinna att hon polisanmält den lokala Busfröbutiken för att kläder hon lämnats in inte sålts vidare av butiken, trots att de enligt kvinnan var i nyskick. Polisen har redan lagt ner förundersökningen – men på radiokanalens Facebook-sida gav publiceringen upphov till en kritikstorm. Flera kände igen sig i kvinnans berättelse och är kritiska till kedjans upplägg. 

I Busfrös villkor står det att företaget väljer vilka varor som hängs ut till försäljning, att samtliga varor prissätts av butiken och att Busfrö inte ansvarar för inlämnade varor. Allt som sorteras bort eller inte blir sålt, skänks vidare för återanvändning, fiberåtervinning eller välgörenhet. Men marknadschefen Frida Olson säger till VT att det pågår ett arbete för att göra det ännu tydligare hur konceptet fungerar. 

På Trippolos butiker i Västervik är konceptet detsamma som Busfrös. Ägaren Kristian Gustavsson vill inte kommentera stormen kring Busfrö, men konstaterar att deras butiker inte fått samma kritik. 

– Men vi kan få frågor från kunder om varför de inte har pengar på sitt konto. Då svarar jag att "det tar tid", vi bor i Västervik. Man får ha lite is i magen. 

På Busfrö sorteras osålda varor bort efter max 60 dagar. Men på Trippolo får de ett längre liv. De varor som inte sålts i butiken efter runt tre månader får en ny chans i Trippolos nätbutik. Priset sänks i två-tre steg, men har varan inte sålts efter 14 månader skickas de vidare till välgörenhet. 

Händer det att ni också sorterar bort inlämnade kläder som är i nyskick, om ni inte tror att de kommer säljas? 

– Nej, det gör vi inte. Det vi skickar till återvinning är sådant som är trasigt, luktar illa eller är otvättat.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!