Tre kommuner trycker på för ombyggnad av Tjustbanan
En förstudie, som helt nyligen blev klar, visar att det är fullt möjligt att bygga om Tjustbanan så att arbetspendlingstrafik kan ske mellan Västervik och Linköping. Om man satsar 3,5 miljarder få man ner restiden till omkring 45 minuter.
Foto:
Harald Hjalmarsson menar att det är viktigt med ett beslut före valet. Om det inte blir det, blir han misstänksam om regeringens avsikter.
Är ni rädda att blir bortglömda?
- Nej, inte alls, säger Hjalmarsson. Ulrika Messing var väldigt tydlig när hon för två år sedan lovade en satsning på Tjustbanan.
Men hon nämnde inte något när hon häromdagen var i länet och presenterade satsningar på Kust-till-kust-banan.
- Nej, men så fungerar det i politiken. Hon ville väl ha en lokal nyhet att presentera. Dessutom hade hon inte fått förstudien då.
För att ytterligare trycka på i ärendet ska Harald Hjalmarsson träffa Ulrica Messing inom de närmaste dagarna.
- Vi ska både till Visby, säger Hjalmarsson.
Harald Hjalmarsson framhåller att det finns extra tyngd i skrivelsen till Messing genom att en av undertecknarna är en "tung" socialdemokrat, Linköpings kommunalråd Lena Micko, som sitter i det socialdemokratiska partiets verkställande utskott.
I ett första steg vill de tre kommunalråden att regeringen ska ge klartecken till att de 250 miljoner kronor, som finns reserverade för Tjustbanan, får användas till investeringar mellan Linköping och Åtvidaberg och att ytterligare pengar anslås för att klara den sträckningen.
Den dyraste delen av banförbättringen är den mellan Åtvidaberg och Överum. Där krävs en helt ny sträckning som kommer att löpa parallellt med väg 33.
Den totala kostnaden för att bygga Tjustbanan blir enligt förstudien 3,5 miljarder, men enligt utvecklingsledare Bruno Nilsson på Västerviks kommun är det inget avskräckande belopp.
- Nej, inte om man betänker att den senaste planen för järnvägsinvesteringar i Sverige låg på hundra miljarder. Tjustbanans andel handlar om några procent
Förstudiens besked om att arbetspendling mellan Västervik och Linköping är möjlig ser Bruno Nilsson som mycket positivt. Det var från början inte självklart eftersom det finns begränsningar i avstånd och hastighet.
Banverkets förstudie utgår ifrån att Tjustbanan blir elektrifierad och att tågen som snabbast kan köra i 250 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!