Trånga lokaler retar elever
Sedan höstterminens start är det fler elever än tidigare som får samsas om Tjustskolans lokaler. Det har skapat problem för elever och personal som får tränga ihop sig i alldeles för små lokaler.
Otålig. Martina Magnusson är trött på att behöva vänta på ett större klassrum.
Foto:
- Det är varmt, man kan inte koncentrera sig och jobba och i slutänden får man dåliga betyg, säger Robin Svensk som är en av de 16 eleverna i klassen.
Klasskamraten Margarita Tsakiridou håller med.
- Vi visste att vi skulle bli tvungna att byta klassrum. Men det här är inget klassrum, säger hon.
Anledningen till lokalbristen är att antalet elever på Tjustskolan blivit fler. Omvårdnadsprogrammet har utökats med en klass och gymnasiesärskolan har flyttat in på skolan. Dessutom använder vuxenstuderande lokalerna i ökad utsträckning. Enda sättet för eleverna att få ett "eget" klassrum efter nyordningen var att låta dem flytta in i det nuvarande arbetsrummet, som tidigare användes till förråd. Eleverna har själva mätt upp ytan till 27,9 kvadratmeter - rummet är 3,42 meter brett och 8,16 meter långt. Uppdelat på de 16 eleverna och en lärare ger det en yta på 1,6 kvadratmeter per person. Ventilationen är dålig och fönstren saknar såväl persienner som fördragbara gardiner.
Eleverna berättar att det pratat med såväl lärare som rektor och att alla är överens om att arbetssituationen inte är bra.
- Men nu har det gått en månad på höstterminen utan att någonting har hänt, säger Martina Magnusson.
Enligt eleverna uppstår de största problemen när det är dags för grupparbete. I det trånga klassrummet är det omöjligt för flera mindre grupper att arbeta utan att störa varandra. Och några lämpliga grupprum finns inte.
- Det finns ett bord utanför klassrummet som är bra att sitta vid. Men vi får fajtas med parallellklassen om att få sitta där. Och i korridorerna finns inga utrymmen att sitta och jobba, säger Mikaela Johansson.
Elevernas klassföreståndare Viveka Björk förstår att eleverna är missnöjda med sin situation.
- De har ett litet arbetsrum och det är svårt att ha föreläsningar där då det är varmt och trångt. Det skapar irritation hos eleverna när de inte hittar ett ställe att arbeta, säger hon.
Hur problemet ska lösas vet hon inte. Hon berättar att det finns några större klassrum som står tomma men att man måste ha dem att ta till för större föreläsningar och skrivningar. Några andra lokaler finns inte i dag.
Viveka Björk hoppas att situationen ska bli något bättre om några veckor då en parallellklass till OP03b ska ut på praktik. Därefter ska även hennes elever praktisera och då kommer klasserna att kunna låna varandras arbetsrum under praktikperioden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!