– Vi räknar med att ha nya tåg på plats 2025, så det här också en viktig signal för vårt fortsatta arbete i regionen, säger centerpartisten och regionrådet Karin Helmersson.
I Trafikverkets förslag framgår det också att återinvesteringar och underhåll kommer att göras på Tjustbanan. Enligt Karin Helmersson är satsningarna på Tjustbanan jätteviktiga.
– Vi har arbetat stenhårt med att få med Tjustbanan och Stångådalsbanan som namngivna objekt i Trafikverkets infrastrukturplan. Det är nämligen biljetten in till förhandlingsbordet.
Då blir lättare att diskutera med Trafikverket, förklarar hon.
– I förra nationella planen så var banorna intenamngivna. Det gjorde att vi hade svårt att ta upp diskussionen med Trafikverket, säger Karin Helmersson (C) och fortsätter.
– Det här var verkligen ett jätteviktigt besked för Tjustbanans framtid.
Oppositionsrådet Pär-Gustav Johansson (M) tycker också att det är positivt att Tjustbanan och Stångådalsbanan finns med i Trafikverkets förslag.
– Det är positivt att satsningar på signalsystem finns med. Samtidigt skriver Trafikverket att lägre trafikerade banor kommer att få försämrade tekniska tillstånd. Därför tror jag inte att vi kan andas ut än, säger Pär-Gustav Johansson (M) som dock tycker att hela infrastrukturplanen slår hårt mot Kalmar län som helhet.
– Vi får ingen enda ny satsning på väg- eller järnväg i Kalmar län. Ingen av de prioriterade åtgärder som vi i regionen har arbetat för är med i planen, säger han.
I Trafikverkets förslag finns också satsningar på E22 söder om Västervik med. Det handlar om ombyggnation av sträckan Gladhammar–Verkebäck, som tidigare var planerad att pågå mellan 2025 och 2027, nu flyttas fram till 2028-2032. Dessutom ska sträckan Nygård–Bälö–Gladhammar få två-plus-ett-väg.
– Målet är att hastigheten ska höjas till 100 på E22 och då krävs det mötesseparering, säger Karin Helmersson.
De nationella infrastruktursatsningarna ligger på sammanlagt cirka 800 miljarder kronor, varav Kalmar län får ta del av ungefär 1,4 miljarder kronor. 80 procent går till satsningar på järnväg och 15 procent till vägsatsningar.
Trafikverkets förslag ska nu gå vidare till regeringen. Sedan kommer riksdagen att fatta det slutgiltiga beslutet framåt sommaren.