Trafikverkets förslag: "Positivt för Västervik"

Tjustbanan ska få nytt signalsystem år 2025. Det framgick i trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan. Ett positivt besked för Västervik, tycker regionrådet Karin Helmersson (C).

Oppositionsrådet Pär-Gustav Johansson (M) och regionrådet Karin Helmersson (C) uttalar sig om Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan.

Oppositionsrådet Pär-Gustav Johansson (M) och regionrådet Karin Helmersson (C) uttalar sig om Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan.

Foto: Region Kalmar, Karin Hertz

Västervik2021-11-30 15:59

– Vi räknar med att ha nya tåg på plats 2025, så det här också en viktig signal för vårt fortsatta arbete i regionen, säger centerpartisten och regionrådet Karin Helmersson. 

I Trafikverkets förslag framgår det också att återinvesteringar och underhåll kommer att göras på Tjustbanan. Enligt Karin Helmersson är satsningarna på Tjustbanan jätteviktiga.

– Vi har arbetat stenhårt med att få med Tjustbanan och Stångådalsbanan som namngivna objekt i Trafikverkets infrastrukturplan. Det är nämligen biljetten in till förhandlingsbordet. 

Då blir lättare att diskutera med Trafikverket, förklarar hon.

– I förra nationella planen så var banorna intenamngivna. Det gjorde att vi hade svårt att ta upp diskussionen med Trafikverket, säger Karin Helmersson (C) och fortsätter.

– Det här var verkligen ett jätteviktigt besked för Tjustbanans framtid.

undefined
Pär-Gustav Johansson (M) är oppositionsråd för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik i Region Kalmar län.

Oppositionsrådet Pär-Gustav Johansson (M) tycker också att det är positivt att Tjustbanan och Stångådalsbanan finns med i Trafikverkets förslag.

– Det är positivt att satsningar på signalsystem finns med. Samtidigt skriver Trafikverket att lägre trafikerade banor kommer att få försämrade tekniska tillstånd. Därför tror jag inte att vi kan andas ut än, säger Pär-Gustav Johansson (M) som dock tycker att hela infrastrukturplanen slår hårt mot Kalmar län som helhet.

– Vi får ingen enda ny satsning på väg- eller järnväg i Kalmar län. Ingen av de prioriterade åtgärder som vi i regionen har arbetat för är med i planen, säger han.

undefined
Det är positivt att Tjustbanan finns namngiven i Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan, menar regionrådet Karin Helmersson.

I Trafikverkets förslag finns också satsningar på E22 söder om Västervik med. Det handlar om ombyggnation av sträckan Gladhammar–Verkebäck, som tidigare var planerad att pågå mellan 2025 och 2027, nu flyttas fram till 2028-2032. Dessutom ska sträckan Nygård–Bälö–Gladhammar få två-plus-ett-väg.

– Målet är att hastigheten ska höjas till 100 på E22 och då krävs det mötesseparering, säger Karin Helmersson. 

De nationella infrastruktursatsningarna ligger på sammanlagt cirka 800 miljarder kronor, varav Kalmar län får ta del av ungefär 1,4 miljarder kronor. 80 procent går till satsningar på järnväg och 15 procent till vägsatsningar.

Trafikverkets förslag ska nu gå vidare till regeringen. Sedan kommer riksdagen att fatta det slutgiltiga beslutet framåt sommaren.

undefined
I den nya infrastrukturplanen nämns Tjustbanan och E22 i Kalmar län. Det gäller sträckorna Verkebäck-Gladhammar samt Nygård–Bälö–Gladhammar på E22. Dessutom ska investeringar göras i Tjustbanan.
undefined
Behovet av vägunderhåll ökar, enligt Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör.
undefined
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon berättade att järnvägen ska få ett nytt signalsystem och att det är en färutsättning för järnvägens digitalisering. Tjustbanan får nytt signalsystem 2025.
undefined
Centerpartisten Karin Helmersson är ordförande i regionala utvecklingsnämnden och regionråd med ansvar för regional utveckling, kultur och kollektivtrafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!