Det säger Katharina Seising på KLT med anledning av VT:s artikel i måndagens tidning. Beslutet kommer i stället från Trafikverket, som på lördagskvällen tog beslut att ställa in alla turer på söndagen och ersätta de med buss. Man hänvisade till den " kraftiga blåsten" som sedan på KLT:s hemsida kom att kallas för stormvarning som orsak till tågstoppet.
– Vi är kritiska till Trafikverkets hållning, vi anser inte att det fanns skäl att stoppa trafiken. Så här har Trafikverket gjort flera gånger nu och det är självklart inte bra när tågen skulle ha kunnat gå som vanligt.
Katharina Seising säger att Trafikverket har intagit en mycket mer restriktiv hållning med stora försiktighetsmått när det blåser kraftigt. Man vill till varje pris undvika en situation då tågen står still på banan, precis det som hände ett X2000-tåg under en tidigare storm. Trafikverket anser att risken är stor att det faller ner över banan när det blåser kraftigt.
– Tyvärr kan vi inget göra om Trafikverket anser banan vara farlig på grund av kraftig blåst, fast den i vår mening inte är det. Vi har bara att rätta oss efter vad Trafikverket säger.
Läs mer i tisdagens papperstidning. Eller klicka här för att köpa ett nummer av e-tidningen.