"Trafiken ska minskas"
Parkering på Fiskaretorget är förbjuden. Kvällsräder med p-vakter planeras.
Företrädesmarkeringarna på Hamngatan försvinner snart. Från och med den tionde juni är Hamngatan huvudled. Bilisterna som kommer från Stora Torget slipper då att stanna för bilister som ska svänga av mot Fiskartorget. Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto:
På det senaste sammanträdet avhandlades två närliggande problem:
- Fiskaretorget. Det ansiktslyfta torget klassas numera som gårdsgata. Det innebär att bilisterna måste släppa på gasen. Hastigheten ska anpassas efter fotgängarna. Det har inte sjunkit in hos alla Västerviksbilister än.
Några tidigare parkeringsrutor på torget har försvunnit, samtidigt tycks de fria ytorna på torget inbjuda till vildparkering.
- Hamngatan. Boende har lämnat in en protestlista mot att det går tung trafik på gatan. Lägg därtill bekymren med cyklisternas utsatta situation.
När det gäller Fiskaretorget klubbades en rad beslut som man hoppas ska leda till en bättre trafikmiljö: Hamngatan blir huvudled vid korsningen vid före detta Saluhallen. Det innebär att företrädesmarkeringarna hajtänderna tas bort på Hamngatan. Istället får bilister som ska till och från Fiskaretorget lämna företräde.
Vid korsningen Strandvägen-Brunnsgatan kommer i fortsättningen högerregeln att gälla.
Även i fortsättningen gäller att det råder p-förbud på torget. För att det verkligen ska efterlevas planeras stickprov av parkeringsvakterna även kvällstid.
Successivt kommer det att anläggas hinder för att få bilisterna att slå av på farten över torget.
- Förhoppningsvis blir det så krångligt att en del bilister väljer att inte köra över torget, säger Gunnar Mårtensson.
Fiskaretorget är i dag en av stadens mest trafikerade leder med i snitt 8000 fordon per dygn.
Att kommunen vill ha ner mängden biltrafik har flera orsaker. En är att man med upprustningen gjort torget till en gågatemiljö. Att blanda fotgängare med mycket biltrafik är farligt.
En annan orsak är att minskar trafiken över Fiskaretorget minskar också trafiken på Hamngatan som anses som en av Västerviks mer bekymmersamma trafikmiljöer.
Gunnar Mårtensson fick av trafiknämnden i uppdrag att utreda Hamngatan tillsammans med berörda parter.
En ide som kan komma att förverkligas 2005 är att cykeltrafik tillåts i båda riktningarna på Rådhusgatan. Då skulle man kunna få bort cyklisterna från Hamngatan.
Att man inte gör förändringen tidigare beror på att gatukontoret vill göra förändringar så att cykelbanan på Strandvägen binds samman med Rådhusgatan. För det behövs pengar som inte finns i dagsläget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!