Totebo älskar konkurrens

Efter ett riktigt tungt år har Totebo kommit omskakade men helskinnade ur krisen. Nu rustar man för framtiden och för att slå den tuffa konkurrensen från de gamla öststaterna.

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-02-04 00:00
Med det värsta av krisen i backspegeln kan Totebos vd Ulf Åberg se vad man lärt sig av den: att långsiktighet är viktigt och att banker är opålitliga vänner. - När det går bra är man en bra kund, när det går dåligt är man inte vatten värd. De är fähundar. Men nu är det framtiden man har fokus på. En ny bearbetningsmaskin för åtta miljoner kronor köptes in under slutet av förra året, fler investeringar kommer och en affär med en ny storkund gick just i hamn. - Det är en kontorsmöbeltillverkare som lägger ner sin produktion och flyttar över den till oss. Då kan de använda de pengarna till produktutveckling och försäljning, och vi kan koncentrera oss på produktionen, säger Ulf Åberg, Totebos vd.Det är precis sådana kunder som Åberg vill ha.- Det vi lärt av oss finanskrisen är att tänka långsiktigt och att hålla oss till vår affärsidé. Vi är faktiskt ett tjänsteföretag och vi har koncentrerat oss på produktion. Design vet vi inget om.Och affärsidén verkar fungera. Fler och fler företag klarar inte hela idé-till-produktionskedjan och använder sig av externa tillverkare. - Det är just kunder som vill lämna ut sin produktion som vi letar efter.När man väl fått em sådan kund är det viktigt att behålla den. Som Ikea som Totebo jobbat ihop med sedan 1964.- När vi skaffar en partner är det för att ha ett långsiktigt förhållande. Giftermålet med Ikea håller än.När man börjar tillverka åt den nya kunden under februari kommer det att hjälpa upp volymerna för 2010. Ännu bättre ska det bli nästa år. - Vi är ett företag som vill växa. Om jag får göra en gissning tror jag att vi kommer att anställa mer folk under våren, säger Åberg.I Skandinavien står Totebo sig bra och är den ena av endast två fanerleverantörer till Ikea. För tio år sedan var 15-20 stycken.- När det gäller Ikea är vi väldigt kluvna. Vi älskar att köpa en kaffekopp för fem kronor, men han som gör dem sliter nog med sina kalkyler, säger Åberg och serverar kaffe i blåa femkronorskoppar.- Ikea är tuffa på inköpssidan och vi jämförs hela tiden, ofta med Baltikum och Östeuropa som har lägre lönekostnader.Än tuffare är det under lågkonjunktur då företag sänker sina priser för att få jobb.- Men vi har lärt oss att älska konkurrens. Det är jättebra, då skärper alla till sig och är på tå.Hur tacklar ni konkurrensen då?
- Jag tror att om vi kan hålla ut 3-5 år till har vi stärkt vår konkurrenskraft, för de här länderna måste betala högre löner för att behålla sina kompetens. Då har vi ännu större chanser att ta hem affärer.Nyinvesteringar i maskiner är också ett måste.- Om vi ska bli starka på produktionen måste vi bli duktiga på att automatisera. Vi älskar att köpa maskiner. I år kommer vi att lägga tio miljoner på nya maskiner. Var befinner sig Totebo om tio år?
- Jag tror att vi får en fin utveckling och kommer att vara en av de större, ledande planmöbelfabrikerna i Skandinavien. Vi har byggt ut och anställt fler.
Totebo AB
Totebo ett av Sveriges största företag för tillverkning av planmöbler. Omsättning: 230 miljoner kronorAnställda: 150
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om