Totalfiasko för tågtrafiken på Tjustbanan

15 avgångar av 16 var inställda på tisdagen och nästan lika många på onsdagen. Fiaskot för tågtrafiken mellan Västervik och Linköping kan inte bli tydligare.

Foto:

Västervik2009-10-15 11:04
Problemen förvärras dag för dag för Veolia som sköter tågtrafiken på uppdrag av KLT och Östgötatrafiken. Inställda tåg som ersätts med buss är vardagsmat för luttrade resenärer på linjen. Men nu är krisen för tågtrafiken större än någonsin. Merparten av tågen är inne för reparation eller står i kö för reparation. Samtidigt som det knappt finns reservdelar att tillgå för de gamla otidsenliga tågen. Allt ser ut att ramla sönder på en gång. Om de inte börjat brinna vilket har hänt i ett par fall. Problemen är också stora på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping. Senast hade Veolia glömt att besiktiga två tåg och tvingades lämna in dem för översyn. De i dag 20 år gamla tågen har även dem börjat krångla.Och blir det problem på Stångådalsbanan, då spiller det genast över på Tjustbanan. På Östgötatrafiken väljer man att prioritera Stångådalsbanan. Vagnar från Tjustbanan sätts in på den linjen och ersätts med buss.- I och med att Stångådalsbanan har längre sträckning har vi tvingats göra på detta sätt, säger Syliva Rydström, informatör på Östgötatrafiken. Samtidigt blir komforten sämre. Problem uppstår hela tiden när situationen är som den är just nu.VT har förgäves sökt Veolias trafikchef Anders Nyberg för en trafikprognos närmaste tiden fram till jul. Allt talar för fortsatta problem ända fram till i maj nästa år då de fyra nya tågen på till Tjustbanan ska vara levererade. Frågan är om de kommer att sättas in i trafik på Tjustbanan eller om de ska ersätta krånglande tåg på Stångådalsbanan. I dag finns inga svar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om