– Det låter ibland som att flygplatsen är det största fiaskot i världshistorien. Jag delar inte den bilden. Det händer saker varje dag vid flygplatsen: drönare, ambulansflyg, försvaret, privata företag... Ibland glöms det bort.
Det säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).
– Vi har valt att behålla flygplatsen för att anläggningen är en tillgång eftersom vi har ett utsatt läge i våra kommunikationer. Sedan har näringslivet uttryckt ett behov, och brandflyget har ju ökat. Det kan också bli fråga om helt annan verksamhetsutveckling som kräver andra insatser. Precis som andra investeringar får det prioriteras i budgeten, säger Harald Hjalmarsson (M), som väntas bli ny ordförande i kommunstyrelsen.
Enligt samhällsbyggnadsenheten behövs mellan 7,5 och 12 miljoner för att flygplatsens förlängda landningsbana ska kunna användas. Ska den inte användas behövs ändå 4 miljoner. Oavsett kommer inga planerade ambulansflyg landa i Västervik förrän tidigast 2028.
Den informationen nådde politikerna i kommunstyrelsen under måndagen.
Under tisdagens presskonferens var det svårt att få raka svar från politikerna.
Är ni säkra på att kostnaderna stannar vid 12 miljoner? Kan det bli fråga om mer pengar?
– Det här är ju inget beslutsunderlag, utan information. Om det blir aktuellt med investeringar får vi ta ställning till det då, säger Nilsson (S).
Vill ni lägga de 7,5–12 miljoner som beräknas behövas för att använda förlängningen, eller vill ni stanna vid de fyra miljoner som är nödvändigt, om man inte ska använda förlängningen?
– Jag är inte beredd att ta ställning nu. Nu ska vi fullfölja beslutet så att vi kan använda hela landningsbanan, så att vi kan använda de medel som vi investerat, för det får vi ju inte göra nu eftersom vi inte har rådighet över marken, säger han.
Härnäst ska kommunen använda sig av Lantmäteriet, som de hoppas kan ge dem rådighet över marken.
Finns det en övre gräns när ni säger att ni inte kommer lägga ner pengar på flygplatsen?
– I budgeten för 2023 finns inte de här summorna med. Jag återkommer gärna när frågan om investeringar blir aktuell, säger Nilsson (S).
Harald Hjalmarsson (M) vill inte heller svara om han har någon smärtgräns för flygplatsens pris.
Trots att tjänstemännen beskrivit vilka åtgärder de ser behövs säger han att han inte vet vilka investeringar det kommer bli tal om i framtiden.
– Vi vet inte idag vad som behöver göras eller vad det blir för kostnader, lika lite som jag kan gissa vad det kommer att kosta att bygga en ny skola. Informationen här var just bara en information, så idag vet vi inte om det behöver tillskjutas medel i budgeten.
Ser ni en risk att det blir en kostnadsspiral: om ni investerar de här 12 miljonerna och inser att det behövs 20 miljoner till – att ni då resonerar att ”om vi lagt 20 miljoner kan vi lägga 20 miljoner till för att göra färdigt”?
– Det skulle förvåna mig extremt mycket om vi inte vet vad vi håller på med. Jag upplever inte att vi investerat för att vi "måste", säger Hjalmarsson, och fortsätter:
– Alternativet som finns är ju att lägga ner.
När Nilsson (S), Hjalmarsson (M) och Fredrik Lindwall (C) får frågan om det är ett alternativ att "lägga ner" skakar de alla på huvudet.
– Det vore oansvarigt, säger Nilsson.