Trafikverket vill inte ansluta Tjustbanan/Stångådalsbanan till den nya järnvägsstationen i Steninge i Linköping. Istället har de tänkt sig en station i Tannefors. Linköpings kommun dömer nu ut den idén och föreslår istället en slutstation redan i Hackefors.
Detta trots att Hackefors ligger betydligt längre från centrum och den nya centralstationen än vad Tannefors gör, och förslaget med station i Tannefors redan fått hård kritik för att det försvårar för de som ska resa vidare från den nya Steningestationen.
I ett yttrande skriver Linköpings kommunstyrelse att det på grund av infrastrukturen i Tannefors inte är möjligt med en station där.
– Ska vi kunna acceptera det behöver Trafikverket göra planskilda korsningar på riksväg 35 och Östra länken. Men det avfärdar Trafikverket. Därför föreslår vi andra lösningar, säger kommunalrådet Niklas Borg (M) till Corren.
Ett annat förslag är att ansluta Tjustbanan/Stångådalsbanan till stambanan vid den nya stationen i Steninge, men det har bedömts som för dyrt av Trafikverket.
– Preliminära beräkningar pekar på en merkostnad på två miljarder eller något i den stilen. Vi är tydliga med att järnvägen är ett statligt ansvar, vi är inte beredda att medfinansiera en sådan dragning, säger Borg till Corren.