Tjustbanans framtid avgörs

Östgötatrafiken har överlämnat ett förslag till KLT om ett nytt avtal för Tjustbanan.Till tågtrafikens finansiering skickar man med ett nedbantat bidrag på två miljoner kronor. Västerviks kommun kan nu tvingas bidra med lika mycket.

Västervik2007-12-13 00:05
- Vi är klara med avtalsförslaget och fortsätter att föra samtal med KLT, säger Östgötatrafikens vd Leif Johansson som inte vill ge några ytterligare kommentarer. Länstrafiken i Kalmar län, KLT, ska i veckan analysera hur Östgötatrafiken har valt att fördela sitt bidrag till drift och tåginköp. - På fredag hoppas jag kunna lämna vårt förslag till landstinget som sedan får ta ställning till det, säger KLT:s vd Karl-Göran Bodell.Klart är att Östergötlands ursprungliga bidrag på tio miljoner kronor har bantats rejält. Nu är man bara beredd att satsa två miljoner kronor på Tjustbanan.- Det stämmer. Det är vad vi har har gett till Östgötatrafiken för tågtrafiken. Det är vad vi har att avvara. Vi fick inte med oss majoriteten för det förslag på tio miljoner som vi först lade fram. Alternativet hade varit att inte köpa några tåg alls, säger Marie Morell (m), landstingsstyrelsens ordförande i Östergötland. Det krympta bidraget från Östergötland tvingar nu landstinget i Kalmar län att ta ett större ekonomiskt ansvar för Tjustbanans framtid. För att rädda trafiken är även Västerviks kommun beredd att bidra till finansiering av nya tåg. Hur kostnaderna för kapitalinvesteringarna ska fördelas mellan kommunen och landstinget är, enligt kommunalrådet Harald Hjalmarsson(m), för tidigt att säga. - Vi har fört samtal på presidienivå om att vi kanske måste ta ett större lokalt ansvar i länet, men från Västerviks kommuns sida har vi sagt att ansvaret för driften av tågen måste hamna hos landstinget. Kostnaden för fyra nya tåg beräknas bli tio miljoner kronor. Västerviks kommun kan tänka sig att skjuta till cirka två miljoner kronor. - Det kan bli lite mer eller lite mindre. Det kan också bli tal om färre antal tåg. En sådan infrastruktursatsning kommer inte att påverka kommunens budget. Vi har ett utrymme eftersom upphandlingen av busstrafiken blev billigare än vad vi hade budgeterat för. Harald Hjalmarsson uppfattar att han har övriga partier i kommunstyrelsen med sig.- Vi har diskuterat detta inom kommunstyrelsen och det finns ingen politisk oenighet runt behovet av Tjustbanan. Alla är lika besvikna över hur Östergötlands landsting valt att agera i frågan, och vi måste lösa detta annars riskerar vi stå utan tåg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om