Tjustbanan - var god dröj

För att människor ska söka sig till en kommun, måste man kunna ta sig därifrån på ett smidigt sätt, det skriver Ola Mårtensson i dagens ledarkolumn.

Västervik2009-01-21 00:07
Jag reste till Malmö med kollektivtrafik i torsdags. Resan var planerad att inledas med en bussfärd mellan Västervik och Mariannelund, därefter regionaltåg Mariannelund - Nässjö och så slutligen X2000-tåg från Nässjö till Malmö. Riktigt så blev det inte. Tidtabellen spräcktes med drygt två timmar. I Mariannelund kom inget regionaltåg. Vi, dryga tiotalet resenärer, stod på frös på perrongen utan att bli meddelade om försening eller inställt tåg. Efter en halvtimme kom en ersättningsbuss. Efter ett par minuters färd stannade chauffören, upplyste oss om att han drabbats av maginfluensa - därefter uträttade han sina akuta behov och ringde en ersättare. När denne kört oss till Nässjö väntade SJ:s tågvärd med beskedet om att nästa X2000 mot Malmö skulle avgå om ungefär en och en halv timme. När det tåget väl skulle gå informerades vi på en skärm om att det är försenat. Enligt en medresenär berodde detta på att tåget kört på en ko.För inte så länge sedan råkade jag ut för en nästan lika märklig resa. Göteborg - Nässjö, Nässjö - Linköping och så Linköping - Västervik. Efter att ha väntat ett antal timmar i Nässjö på grund av ett havererat ställverk, gled jag vidare mot Linköping. Sista tåget på Tjustbanan hade gått (i form av buss eller tåg känner jag inte till) och ersättningstaxin kördes fram. Väl i taxin trodde vi att resan hem var säkrad - då smällde ett däck och chauffören fick byta däck i bitande kyla.Nåväl, det är tillfälligheter som gjorde dessa resor så spektakulära. Sådant kan hända vem som helst, när som helst och var som helst. Ställverk, överkörda kor, illamående busschaufförer och punktering på bildäcken hör inte till vardagen, inte ens i Västervik. Det är inte förrän störningarna i kollektivtrafiken förekommer allt för ofta och frekvent som de blir ett problem, när människor inte kan lita på att tåg avgår i tid eller avgår alls. Någon som anar vad jag syftar på? Tjustbanan, såklart!Jag har strött ut en del minustecken på denna sida över Tjustbanans inställda tåg. Många Västerviksbor jag möter och så även jag själv, tycker att det nästintill är skandal att man inte är tydligare i sitt agerande vad gäller Tjustbanan. Visst, störningar kan förekomma, liksom utdragna reparationer. Det är säkert helt i sin ordning. Men varför stängs inte Tjustbanan av tills alla tåg är klara för drift? Det hade givit resenärerna tydlighet och säkert uppfattats som att länstrafiken hade koll på läget. I dag ifrågasätts Länstrafikens och tågföretagens trovärdighet.Under hösten och vintern har kollektivtrafik och infrastruktur varit uppe på tapeten en hel del. Åsikterna berör och upprör. När vi som bor i Västervik ser framåt - ser vi vilken fantastisk utvecklingspotential kommunen har. Turismen är en viktig källa för utveckling, men också närheten till Linköping. Västervik skulle absolut locka människor som bor i Linköping att jobba här och vice versa. Men då med bättre pendlingsmöjligheter och kortare restid. Med andra ord - Tjustbanan behövs för Västerviks utveckling, och Tjustbanan behöver utvecklas.Det är inte så att fler människor stannar och sätter bo i Västervik bara för att det är svårt att ta sig här ifrån. Risken är tyvärr den motsatta, att Västervik inte blir något alternativ för bosättning eller företagsetablering om det inte går smidigt att ge sig av för att sedan återkomma.
Kolumnen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!