Behovet av upprustning är stort på Västerviks slitna tågförbindelse med Linköping.
Förhoppningarna var stora när infrastrukturminister Tomas Eneroth på måndagen skulle släppa den nya nationella infrastrukturplanen.
För Tjustbanan blev beskedet att Trafikverket har fått ett prioriterat uppdrag att titta vidare på "Tjustbanans funktion för regional utveckling samt förutsättningarna för delelektrifiering".
– Det hade kunnat bli nedläggning. Det känns skönt att Tjustbanan med tydlighet är med i remissen till Trafikverket, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
När kan det hända något?
– Uppdraget ska väl utredas så fort som möjligt. Det är Trafikverket som äger frågan, svarar Katsanidou.
En annan del som kan lyfta Tjustbanan är den ökade tilldelning av pengar för underhåll. Det finns mycket som behöver åtgärdas. Signalsystem, trädsäkring och osäkra övergångar.
– Blir det mer pengar till underhåll, då finns det mer som kan fördelas hit. Det är väldigt roligt att vi kan fortsätta med Tjustbanan som är viktig för Västerviks arbetsmarknad och studier.
Regionen har lovat att skjuta till 600 miljoner om Tjustbanan kommer med i den nya nationella infrastrukturplanen och får statliga pengar.
– De pengarna finns kvar. Absolut, säger Angelica Katsanidou om planen på den gemensamma finansieringen.
I infrastrukturplanen ingår en satsning på E22/väg 40. Sträckan mellan Gladhammar och Verkebäck (runt sex kilometer) ska bli mötesfri, 2+1-väg.