Tjustbanan ska rustas upp men inga löften om beloppet

Tjustbanan finns med i regeringens satsning på infrastruktur och den ska rustas upp, det slog infrastrukturminister Åsa Torstensson fast när hon provåkte nya tåget på Tjustbanan i går.

- Det luktar härligt nytt, sade kommunalrådet Harald Hjalmarsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson när de bordade nya tåget på Tjustbanan i Linköping i går.

- Det luktar härligt nytt, sade kommunalrådet Harald Hjalmarsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson när de bordade nya tåget på Tjustbanan i Linköping i går.

Foto: Brandin Hans

Västervik2010-05-08 00:00
Däremot ville hon inte tala om hur många kronor upprustningen ska få kosta. Men företrädare för Västerviks kommun var mycket upprymda och klart nöjda med att Tjustbanans upprustning äntligen klätts i konkreta ord. Engagemanget från lokalt och regionalt håll har varit avgörande för regeringens ställningstagande.- Det var otroligt nära att Tjustbanan hade lagts ner, berättade Åsa Torstensson vid en presskonferens i Åtvidaberg. Utan det engagemang som visats från regionalt och kommunalt håll hade banan inte överlevt. - Nu finns Tjustbanan med i regeringens åtgärdsplanering för 2010-2021 som en del av det lågtrafikerade nätet som fyller en viktig funktion, bland annat som matarlinje till de större stråken. Regionförbundet har avsatt 100 miljoner kronor - mer än tio procent av den regionala transportplanens omfattning - till Tjustbanan förutsatt att Trafikverket (som tidigare hette Banverket) investerar lika mycket. Det löftet finns och före den 30 juni ska det fastställas i ett avtal mellan parterna. Det finns alltså redan 200 miljoner kronor, men det kommer inte alls att räcka. Så en förutsättning för att Åsa Torstenssons löfte om en upprustning av Tjustbanan är att den får en del av kakan på 32 miljarder som regeringen avsatt under närmaste decenniet. En grov uppskattning är att minst en av de 32 miljarderna används på Tjustbanan.- Det här är ljuv musik att lyssna på, sade kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Nu när de fyra nya tågen sätts i trafik den 7 juni så måste vi ha något bra att åka på också. En snabb järnvägsförbindelse till Linköping och sedan förhoppningsvis en ännu snabbare förbindelse till Stockholm skulle ge Västervik en enorm fördel. Nu vet vi att arbetet har inletts och om allt fungerar så ska byggstarten för upprustningen kunna ske inom ett år.Ulf Nilsson, socialdemokrat och ordförande i Kalmar länstrafik AB, pressade Åsa Torstensson på de 250 miljoner som Ulrica Messing, i förra regeringen, avsatte för Tjustbanan.- De pengarna förutsatte en investering på flera miljarder och när det inte var aktuellt så omprioriterades pengarna, sade Åsa Torstensson.Nu ser det ut som om den slanten kommer tillbaka igen, med råge. Infrastrukturministern reste från Linköping till Åtvidaberg och tillbaka igen tillsammans med företrädare för Linköpings, Åtvidabergs och Västerviks kommuner, Östgötatrafiken, KLT och de båda regionförbunden. Hon var ensam kvinna bland passagerarna på provturen.
Planerna
Regeringen har i sin åtgärdsplanering för transportsystemet 2010-2021 uttalat att delar av det lågtrafikerade nätet kan ha en viktig funktion bland annat som matarlinjer till de större stråken.
Ett antal åtgärder i den nationella planen avser lågtrafikerade banor, däribland omnämns Tjustbanan.
Trafikverket har nu regeringens uppdrag att analysera vilka banor som bör rustas upp och se över möjligheterna att vidta ytterligare åtgärder på de lågtrafikerade banorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!