I höstas var det inte många tåg som gick på Tjustbanan. Anledningen var att flera av tågen var trasiga och att man hade svårt att få tag på reservdelar. Men om läget var dystert för ett halvår sedan så är det tvärtom glada nyheter i dag. Under mars månad i år var 466 tågavgångar planerade på Tjustbanan. Av dem var endast sex stycken inställda, två på grund av spårfel och fyra på grund av fordonsfel.
– Regulariteten ligger på nästan 99 procent nu, säger Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT.
I februari hade man fler inställda tåg, men då berodde de flesta på olyckan på Skramstadbron i Gamleby. Även punktligheten ser bra ut på Tjustbanan, i mars låg den på 96 procent. I Västervik är tågen i regel mer punktliga än i Linköping, eftersom det är fler tågavgångar där. Katharina Seijsing säger att KLT har styrt upp sin organisation och att alla jobbar hårt mot samma mål. Tågen har setts över och underhållsarbete har gjorts.
– Vi har jobbat mycket med att få det på rätt spår och att få säkrare leveranser.